Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Tällaisia shoppailijoita suomalaiset ovat

05.12.2018

Kysyimme verkkokauppajätti Zalandon erityistuoteryhmistä vastaavalta Claudia Rethiltä, mikä on nettikaupan tulevaisuus ja millaisia suomalaiset ovat shoppailijoina.

Millaisia suomalaiset ovat nettishoppaajina?

”Katalogien kautta tapahtunut postimyynti on historiallisesti ollut suosittua Suomessa, ja sen ansiosta suomalaiset ovat tottuneita nettishoppailijoita. Lisäksi he suosivat paikallisia brändejä. Jopa 50 prosenttia Pohjoismaissa googlatuista brändeistä ovat Pohjoismaisia.”

Mitä vaatemerkkejä suomalaiset ostavat netistä?

”Zalandon valikoimasta suomalaisten suosikkeja ovat paitsi kotimaiset brändit, kuten Makia, Mainio, Reima, Suunto ja Halti, myös pohjoismaiset merkit, kuten Filippa K, Tiger of Sweden ja Samsøe & Samsøe. Lisäksi moni suomalainen ostaa Zalandolta sellaisia kansainvälisiä vaatemerkkejä, joita he eivät saa kotimaastaan. Niitä ovat esimerkiksi Topshop ja Inditexin brändit, kuten Bershka, Pull & Bear ja Stradivarius, jotka ovat vasta tulleet myyntiin Zalandolle.”

Miten eri maiden tarpeet huomioidaan valikoimassa?

”Esimerkiksi maksutavoissa. Suomalaisten erikoisuus on, että he suosivat nettipankin kautta maksamista. Kyseinen maksutapa on Zalandolla käytössä ainoastaan Suomessa, ja yritämme tietenkin tehdä siitä mahdollisimman vaivatonta.

Huomioimme markkinoiden erilaiset tarpeet myös markkinoinnissa. Teimme esimerkiksi Suomeen markkinointikampanjan räppäri Paperi T:n kanssa. Lokaalit yhteistyöt ovat aina menestyksekkäitä, ja myös Paperi T:n kampanja puri asiakkaisiin hyvin.”

Zalando laajensi toimintaansa tänä vuonna muodista kauneuteen alkamalla tarjota kosmetiikkaa tietyillä markkinoilla. Miksi uusi aluevaltaus? Entä milloin myös suomalaiset voivat tilata meikkejä Zalandolta?

”Kauneus- ja kosmetiikkatuotteiden markkinat ovat pelkästään Länsi-Euroopassa 83 miljardia, mutta siitä vain 4 miljardia ostetaan verkosta. Haluamme mukaan kosmetiikan verkkokauppaan ja ja tarjota asiakkaille inspiroivia kauneustuotteita eri hintaluokissa. Haluamme valikoiman olevan yhtä laaja kuin se on muodin suhteen. Toistaiseksi myynnissä on isoja brändejä, kuten MAC, Clinique, Estée Lauder ja L’Oréal Paris, luonnonkosmetiikkaa, kuten LA: Bruket ja Weleda, sekä Korealaista kosmetiikkaa, kuten It’s Skin ja Missha. Valikoimassamme on myös Hylamiden ja Nuggin kaltaisia tuotesarjoja, joita ei aiemmin myyty Saksassa. Lisäksi Saksan beauty-valikoimassa on jo suomalaisiakin brändejä, kuten Lumene ja Supermood.

Olemme jo nyt saaneet todeta, että jopa 70 prosenttia muotia ostavista asiakkaistamme ostaa myös kauneustuotteita täydentääkseen lookinsa. Haluamme laajentaa kauneustuotteiden valikoimaamme kansainvälisesti, ja myös Suomi on yksi vaihtoehto.”

Lue myös:

10 merkkiä, joita muotiväki fanittaa

10 x kulttikosmetiikka, jonka hankit ulkomailta

7 suomalaista kauneusgurua – seuraatko jo heitä?

teksti Anni Nissi
kuvat Zalando SE ja Nils Krüger
Tilaa Elle

Seuraa Elleä