Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Kaupallinen yhteistyö

Zalando 10 vuotta: näin start-upista kasvoi muodin jättiläinen

19.10.2018

Kaikki sen tuntevat, kaikki siellä shoppaavat, mutta miten syntyi Euroopan suurin muodin verkkokauppa nimeltä Zalando?

Verkkokaupassa surffailu ja shoppailu ovat arkipäivää, ja älypuhelinsovellusten avulla uutuudet ovat vain muutaman klikkauksen päässä kotiovelta. Helppoa ja ihanaa, vai mitä?

Taustalla on kuitenkin vuosikymmenen verran innovatiivista kehitystyötä, jatkuvia kokeiluja ja itsensä haastamista. Niiden ansioista Zalando on kasvanut yhdeksi alan merkittävimmistä toimijoista. Euroopassa Zalando on muodin verkkokaupoista ja -alustoista kaikkein suurin.

Kaikki alkoi varvassandaaleiden myynnillä vuonna 2008. Saksalaiset kaverukset Robert Gentz ja David Schneider päättivät myydä niitä netissä, mutta tuskin arvasivat, mihin heidän bisnesideansa johtaisi. Vuosikymmen myöhemmin Zalando tunnetaan paitsi Euroopan johtavana muodin verkkokauppana, myös käsitteenä, joka teki nettishoppailusta ilmiön ja oman tyylin löytämisestä mukavaa ja vaivatonta.

Juuri Zalando lanseerasi 100 päivän palautuoikeuden sekä aina tilausten ilmaiset toimitukset ja palautukset. Myöhemmin useat muut verkkokaupat ovat ottaneet nämä palvelut osaksi konseptiaan.

Juuri Zalando lanseerasi 100 päivän palautuoikeuden sekä aina tilausten ilmaiset toimitukset ja palautukset.

 

Profiloituminen muodin ykköspeluriksi

Moni muodin kuluttaja on saanut ensikosketuksensa isoihin muotibrändeihin Zalandon innovatiivisisten yhteistyömallistojen kautta, joita verkkokauppa tekee tunnettujen suunnittelijoiden ja brändien kanssa. Vuonna 2015 muodin ystäviä hellittiin Topshop x Cara Delevingne -kampanjalla ja seuraavana vuonna lanseerattiin Tommy Hilfiger x Gigi Hadid -mallisto. Vuonna 2017 oli vuorossa Viktor&Rolfin Zalandolle suunnittelema RE:CYCLE -mallisto, joka valmistettiin kierrätysmateriaaleista.

10-vuotisjuhlan kunniaksi Zalando lyö hynttyyn yhteen useamman brändikumppanin kanssa. Ainoastaan Zalandolta saatavilla olevia mallistoja on luotu yhdessä Calvin Klein Jeansin ja PUMAn kanssa. Calvin Klein Jeans -malliston keulakuvina loistavat nuoret mallit Kaia ja Presley Gerber, PUMA-mallistoa tähdittää tuttu konkari Cara Delevingne.

Seuraavaksi on luvassa yhteistyö espanjalaismerkki Mangon ja sen kasvoiksi valittujen muotivaikuttajien kanssa. Vaikuttajat ovat olleet mukana myös tuotteiden suunnittelussa.

”Asiakkaidemme ja brändiemme tarpeet ovat aina olleet kaiken toimintamme keskipisteessä. 10-vuotisjuhliemme kunniaksi haluamme kiittää heitä näillä uskomattomilla yhteistyömallistoilla”, toteaa toinen Zalandon perustaja, hallituksen jäsen David Schneider.

Lue myös:

Treeneistä toimistolle tai treffeille – 5 x sporttimuodin parhaat

Tilaa Elle

Seuraa Elleä