Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Joko olet kuullut tästä kotimaisesta lastenvaatehitistä?

06.03.2018

Muotialan supersiskot perustivat unisex-lastenvaatemerkin ja yhdistivät voimansa Louis Vuittonin printtisuunnittelijan kanssa.

Idea syntyi koiranulkoilutuslenkillä. Suomen ykkösstailisteihin kuuluva Emilia Laitanen lomaili perheensä kanssa joulukuisessa Lontoossa siskonsa luona. Huippuvalokuvaajana tunnettu Johanna Laitanen ulkoilutti koiriaan Jamesia ja Victoria, ja Emilia työnsi kymmenkuista Niki-tytärtään vaunuissa. He perustaisivat yhdessä lastenvaatemerkin – tarkemmin sanoen unisex-sellaisen.

Siskokset ryhtyivät saman tien hommiin ja kokosivat itselleen tehotiimin. Muotialalla pitkään vaikuttaneiden siskosten ystäväpiiriin kuuluu alan parhaita, jotka suunnittelevat isoille muotitaloille. Muun muassa Louis Vuittonille, Hermésille, Kenzolle ja Alexander McQueenille printtejä tehtaileva James Bosley innostui heti mukaan.

”Alussa oli haastavaa saada tehtaat ymmärtämään estetiikkaamme. Mallikappaleita lähetettiin edes takaisin monta kertaa, kunnes olimme tyytyväisiä”, Emilia muistelee.

Rohkeista väreistä, villeistä printeistä ja skeittivaikutteista inspiroitunut merkki sai arvoisensa nimen: Wildkind Kids.

Alkuun pääsemisessä auttoi se, että Johannalla oli entuudestaan kokemusta oman merkin pyörittämisestä miehensä, Maison Margiela MM6 -merkin taiteellisena johtajana työskentelevän Heikki Salosen kanssa. Brändin graafisen ilmeen taas teki Emilian mies, muotoilija Anssi Nordberg.

Ensimmäinen mallisto esiteltiin Pariisin lastenvaatemessuilla vain reilu puoli vuotta koiranulkoilutuslenkkien jälkeen. Wildkind Kids erottui yli neljänsadan muun näytteilleasettajan joukosta rikkailla väreillään ja printeillään ja sai niistä kiitosta.

”Perustimme merkkimme räjähtävän nopeasti, emmekä kuunnelleet neuvoja ottaa hitaammin ja varmemmin. Se kannatti, sillä nyt meillä on jälleenmyyjiä jo Ruotsissa, Sveitsissä ja Suomessa”, Emilia kertoo.

Emilia on ylpeä siitä, että Suomesta tulee niin paljon laadukkaita, menestyneitä ja omaperäisiä lastenvaatemerkkejä.

”Skandinaavista suunnittelua arvostetaan ja ihaillaan Yhdysvalloissa, Aasiassa ja muualla Euroopassa, joten taivas on rajana, kuinka pitkälle omaa merkkiä haluaa viedä”, Emilia sanoo. Ulkomaille tähtääminen on ollut itsestäänselvyys Wildkindille alusta lähtien.

”Tähtäämme tänä vuonna Euroopan lisäksi Jenkkeihin ja siitä Japaniin.”

Ajoitus perustaa unisex-lastenvaatemerkki ei olisi voinut olla osuvampi. Sukupuolineutraalissa ilmapiirissä ajatus vain tytöille tai pojille suunnitelluista vaatteista tuntuisikin vieraalta. Wildkindin väritykset ja kuviot on suunniteltu sillä ajatuksella, että ne sopivat kenelle tahansa sukupuolesta riippumatta. Myös luomupuuvillan käyttö ja eettinen tuotanto ovat olleet siskoksille tärkeää alusta lähtien.

Merkin ideointihetkellä vaunuissa päiväunia vedellyt Niki-tyttö sai kenties yrityksen tärkeimmän pestin.

”Niki on kulkenut koko merkkimme alkutaipaleen ajan mallikappaleissa, koska olen halunnut varmistua laadusta ennen kuin tuotteet menevät kauppoihin”, Emilia selittää.

Armoa tuntemattoman testikäyttäjän käsittelyssä t-paidat, colleget ja verkkarihousut ovat pysyneet hyvässä kunnossa – villistä menosta huolimatta.

Wildkind kidsiä Myydään helsingissä nona k ja tre -liikkeissä, turkulaisessa kukuti-putiikissa sekä omassa nettikaupassa Wildkindkids.com.

 

Wildkind Kids

Wildkind Kids

teksti Jaana Forsberg
Kuvat Nicole Maria Winkler ja Johanna Laitanen
Tilaa Elle

Seuraa Elleä