Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Tällainen on Erdem x H&M -yhteistyömallisto

01.11.2017

Muotijätti H&M yhdisti tänä syksynä voimansa brittimerkki Erdemin kanssa.

Erdem on järjestyksessään 14. luksusbrändi, jonka kanssa vaateketju H&M tekee yhteistyömalliston. Odotettu mallisto saapuu valikoituihin myymälöihin ja nettikauppaan 2.11. Mallisto käsittää muun muassa romanttisia pitsimekkoja ja kukkakuoseja, pyjamista inspiroituneita silkkipaitoja ja -housuja sekä strassikoristeisia kenkiä ja laukkuja.

”Asenteellisen Balmainin ja leikkisän Kenzon jälkeen romanttinen Erdem tuntui hyvältä seuraajalta”, H&M:n luova neuvonantaja Ann-Sofie Johansson kertoo Ellelle. Johansson tapasi kanadalaissyntyisen Erdem Moralıoğlun hänen tuomaroidessaan H&M:n palkintogaalaa. Ketjumerkin pitkäaikainen ihastus kasvoi lopulta yhteistyöehdotukseksi.

Suunnitteluprosessi oli hyvin perusteellinen, sillä joitakin mallistoon kuuluvia vaatteita, kuten puuvillahupparia, Erdem ei ollut koskaan aiemmin suunnitellut. Erdem kuvailee mallistoa tasapuoliseksi, jossa sekoittuvat maskuliinisuus ja feminiinisyys. Monet miesten vaatteista sopivat yhtä hyvin myös naisille.

Erdem x H&M -mallisto on saanut suunnittelijan mukaan paljon vaikutteita eri aikakausilta, ja se näkyy ilahduttavasti ajattomuutena. Harmaa villakankainen housupuku ja kellohelmaiset silkkimekot ovat tästä hyviä esimerkkejä.

”Miesten vaatteisiin sain inspiraatiota isäni 60-luvun vaatekaapilta”, Erdem kertoo.

Yhteistyön mainosvideota innoitti suunnittelijan omat muistot Kanadasta ja kesäasunnolta, jotka elokuvantekijä Baz Luhrmann herätti eloon. Hollywoodin iso elokuvanimi on esimerkki siitä, kuinka H&M haluaa satsata yhteistyömallistoihinsa.

 

Asenteellisen Balmainin ja leikkisän Kenzon jälkeen romanttinen Erdem tuntui hyvältä seuraajalta.

 

Luksuksen yhdistäminen ketjumuotiin luulisi olevan yhteistyölle haasteellista – yllättävää kyllä, näin ei yleensä ole. H&M kertoo antavansa vapaat kädet yhteistyösuunnittelijoilleen, minkä jälkeen ketjuliike teettää mallikappaleet.

”Suunnittelijat aina yllättyvät, kuinka hyvin onnistumme toteuttamaan heidän visionsa”, Johansson lisää.

H&M rikkoo muodin rajoitteita antamalla asiakkailleen tilaisuuden tutustua kiinnostaviin merkkeihin, joihin heillä ei olisi välttämättä muutoin varaa.

”Maailmamme kohtaavat, kun eri sukupolvet saavat kokea heille vieraiden suunnittelijoiden visiot. Loppujen lopuksi meitä kaikkia yhdistää rakkaus muotiin”, Johansson tiivistää.

 

Teksti
Kuvat H&M
Tilaa Elle

Seuraa Elleä