Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Seitsemän vinkkiä hyvään uneen

31.07.2018 6 kommenttia

Hyvä uni parantaa omaa hyvinvointia ja suorituskykyä. Se kirjaimellisesti puhdistaa aivot, sillä unen aikana aivo-selkäydinneste huuhtoo aivojen solutiloja syvemmältä kuin valvetilan aikana, ja kuljettaa aineenvaihdunnan kuona-aineet pois.

Unen puutteessa immuunijärjestelmä heikkenee, hormonien eritys häiriintyy ja kognitiivinen suorituskyky huononee. Siksi joskus liian lyhyiden yöunien jälkeen tuntuu kuin olisi pienessä hiprakassa. Huonosti nukkuva ja univajeessa oleva ihminen ei usein enää tunnista, onko hän virkeä vai ei. Onneksi homma ei ole kiinni siitä jos viikonloppuna on mennyt ilta hieman pitkäksi, sillä kahta edellistä yötä enemmän meihin vaikuttaa se, miten on nukkunut kaksi edellistä kuukautta.

Olen aina sanonut, että omaan hyvä unenlahjat kun nukahdan iltaisin sohvalle parissa minuutissa, mutta todellisuudessa tämä “lahja” onkin luultavasti oire univajeesta.

Ihminen tarvitsee vähintään 7-8 tuntia unta yössä. Monet työnarkomaaneiksikin tunnistettavat, väittävät pärjäävänsä paljon vähemmällä. Totuus on toisenlainen. Vain alle 1% väestöstä pärjää vähemmällä unella. Todennäköistä on, ettet kuulu juuri siihen viipaleeseen piirakasta. Hyvään uneen voi onneksi vaikuttaa monin eri tavoin ja vaikuttamisen voi aloittaa milloin vain.

1. Älylaitteet kiinni

Moni tämän tietää, mutta miksi se silti on niin vaikeaa. Joka iltainen Instagramin pläräys vielä sängyssä ei tee kenellekään hyvää (note to self). Paljon puhuttu sininen valo on kuitenkin vain pieni osa siitä, miten älyttömät puhelimet vaikeuttavat nukahtamista. Kännykän räplääminen on aktiivista tekemistä, tämä interaktio on isompi haitta kuin itse valo. Jos ja kun jotain pitää kuitenkin tehdä, niin esimerkiksi TV:n katselu ja lukeminen ovat aivoille passiivista ja unettavampaa tekemistä.

2. Ota iisisti

Liittyy olennaisesti ensimmäiseen, mutta hiljentyminen ja rauhoittuminen ennen nukkumaanmenoa tarkoittaa muutakin kuin kännykän sulkemista. Olen kokeillut pari viikkoa appia nimeltä Headspace, joka on kiireiselle ja kärsimättömälle tapaukselle loistava tapa meditoida. Apissa on rentoja, lyhyitä opastuksia, joiden avulla oikeasti saa päästettyä hetkeksi irti. Meditointi oli aiemmin itselleni jotain aivan liian vaikeaa kun yritin kokonaan hiljentää pään sisäisen liikenteen, mutta Headspacen avulla olen päässyt kiinni siihen, mitä se oikeasti on. Toki voi antaa itsensä pysähtyä ja antaa ajatusten liikkua vapaasti aivojen valtateillä ilman appiakin, mutta suosittelen kokeilemaan.

3.Tasainen unirytmi

Asiantuntijat suosittelevat, että samaa unirytmiä jatkettaisiin myös viikonloppuisin. Toki kesäviikonloppuisin nukkumaanmeno syystä tai toisesta venyy joskus siihen, kun pitäisi jo nousta ylös, mutta noin yleisesti ottaen kannattaa mennä nukkumaan ja herätä suunnilleen samaan aikaan. Joissain asioissa rutiinit ovat edelleen se vanha musta.

4.Makuuhuone kuntoon

Tietyt perusasiat tulisi olla makuuhuoneessa kunnossa. Viileys (ok, ollut mahdotonta viime aikoina), pimeys (sama homma), hyvä sänky, eikä TV:tä. Helppo keino parantaa unenlaatua on myös puhtaat ja hyvälaatuiset lakanat. Itse rakastan satiinia, sillä se pitää ihon ja hiuksetkin paremmassa kunnossa kuin monet muut materiaalit. Nämä kuvissa näkyvät Balmuirin Satiinilakanat ovat unelmankevyttä, viileää ja silkkistä materiaalia. Toki makuuhuoneen viihtyisyys vaikuttaa muutenkin siihen kuinka paljon siellä haluaa viettää aikaa. Vaikka sitten silmät kiinni.

5. Keep it simple stupid

Vanha virsi. Terveellinen ravinto ja liikunta vaikuttavat kaikkeen. Niin myös uneen. Jokainen on varmaan kokeillut vetää sen pihvin ja irtokarkkipussin liian lähellä nukkumaanmenoa. Eihän siitä seuraa muuta kuin painajaisia ja yöllisiä fudismatseja itseään vastaan. Toisaalta liian vähäinen ravinto ja kurniva maha eivät myöskään edesauta lampaiden laskemista. Kevyt hiilaripitoinen ateria/iltapala ja esimerkiksi kävelylenkki toimii useimmille.

7. Stressin minimointi

Helpommin sanottu kuin tehty. Onneksi kaikki stressi ei kuitenkaan ole haitallista. Määräaikaista stressiä ihminen kestää paljon paremmin kuin pitkään jatkuvaa ahdistusta. Kaikki me myös koemme haasteet hieman eri tavalla. Filosofi Epiktetos sanoi: “Eivät asiat sinänsä vaivaa meitä, vaan meidän käsityksemme niistä.” Yksi keino päästää irti nukkumaanmennessä päässä pyörivästä to do -listasta, on kirjoittaa paperille tai puhelimen muistioon koko litania. Näin saat ne pois ajatuksistasi ja unta häiritsemästä.

Kuvat otettu täysin aidossa tilanteessa ;)

Lakanat: Balmuir, Contessa
Päiväpeitto: Balmuir
Yöpöytä: Vepsäläinen
Lamput: Zara Home

TallennaTallenna

Kommentit

Kommentoi
  1. Tipi

    Ihanan raikkaan näköinen makuuhuone, Wau

    • Muotikuiskaaja

      Kiitos, tällä hetkellä se ei ole raikkain mahdollinen, kun ilma on mitä on, mutta ulkonäöllisesti kyllä ;)

  2. MR

    Kiitos vinkeistä, olen huomannut että mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän unta tarvitsee.

    • Muotikuiskaaja

      Totta, mennään hiljalleen takaisin kohti lapsuutta tässä unen tarpeessa ;)

  3. Jaana

    Todella kauniit lakanat. Ihanan freesi ja raikas makuuhuone.

    • Muotikuiskaaja

      Voi kiitos. Nämä ovat kyllä parhaat lakanat, joissa olen ikinä nukkunut… zzzzz

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Toimitus suosittelee

Tilaa Elle

Seuraa Elleä