Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Kahdeksan (yllättävää) asiaa jotka vanhentavat

21.07.2017 Ei kommentteja

Kukapa meistä ei haluaisi näyttää hieman freesimmältä. Varsinkin jos siihen voi vaikuttaa pienillä valinnoilla. Heti ensimmäisenä ei tarvitse kokeilla saisiko neulan avulla vähennettyä vuosirenkaita kasvoista.

Kaikki tietävät sokerin, tupakoinnin ja huonojen elämäntapojen vanhentavan, mutta asiaa tarkemmin tutkiessani, löysin pari yllättävää faktaa.

1.Kännykkä

Eikä kyse ole vain puhelimen vanhentavasta säteilystä ja niska-hartiaseudun ongelmista.

Digitaalinen dementia on termi, jota tänä päivänä käyttävät neurologit ympäri maailman. Se on seurausta liiallisesta ruutuajasta. Tutkimuksissa on selvinnyt, että jokapäiväinen ja pitkäaikainen näyttöjen tuijottaminen häiritsee aivolohkojen keskinäistä kommunikaatiota. Liiallinen kännykän näprääminen vaikuttaa aivojen osa-alueeseen, joka vastaa kuullun ymmärtämisestä, muistista, tunteista ja päätöksenteosta. Jos et ole vielä eläkeiässä ja unohtelet sanoja, tai sen mitä teit eilen, niin voi olla jopa hyvä hieman huolestua. Kannattaa kokeilla josko lyhyt vieroituskuuri tai vähentäminen auttaisi ongelmaan.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

2.Stressi

Hetkittäinen stressi on hyvästä, mutta krooninen stressi pitää elimistön jatkuvassa hälytystilassa. Stressitilassa kroppaan erittyy kortisolia, joka lisää veren sokeripitoisuutta (vaikuttaa sitä kautta painoon), heikentää immuunijärjestelmää ja vaikeuttaa nukahtamista. Mistä pääsemmekin seuraavaan vanhentavaan asiaan.

3.Unen puute

Kauneusunet eivät ole vain myytti. Vaikka jotkut ihmiset tulevatkin toimeen vähemmällä kuin toiset, niin silti unen vähyys vaikuttaa ihon kosteustasapainoon ja aineenvaihduntaan. Unen aikana aivot ja kroppa palautuvat ja puhdistuvat. Liian lyhyet yöunet johtavat myös usein kofeiinin ja sokerin liialliseen nauttimiseen, mikä taas vanhentaa entisestään. Oravanpyörä on valmis.

4.Liiallinen istuminen

Minun teki mieli istua alas kun luin tämän. 75 ikävuoteen mennessä menetämme puolet siitä lihasmassasta mikä meillä oli 25 vuotiaana. Aineenvaihdunta hidastuu vuosi vuodelta, joten hyvinvoinnin eteen on tehtävä duunia. Se tarkoittaa, että perse ylös penkistä ja punttisalille. Vain pari harjoittelukertaa viikossa riittää pitämään yllä lihaskuntoa. British Journal of Sports Medicine teki tutkimuksen 25 vuotiaista ja vanhemmista Australialaisista ja tulokset olivat hälyyttävät. Jokainen tunti, jonka he käyttivät television katseluun (istuen), vähensi eliniän odotetta 22 minuutilla.

5. Negatiivinen asenne

Positiivinen elämänasenne nuorentaa. Jos ensimmäiset rypyt muodostuvat silmäkulmien sijaan kulmakarvojen väliin, niin jotain on vialla.

6. Aurinkosuojan käyttäminen vain auringossa

Ultraviolettisäteilylle ei altistu vain rannalla. Se on läsnä koko ajan, vaikka olisi pilvistä. Vaikka istuisi (älä istu) koko päivän sisällä. Vaikka ei avaisi edes verhoja. Aurinkosuoja, aurinkosuoja, aurinkosuoja.

7. Naama tyynyssä nukkuminen

Mahallaan tai aina samalla kyljellään nukkuminen aiheuttaa ihoon juonteita. Kollageenisäikeet heikkenevät paikallisesti, eivätkä kasvot enää palaudu tyynynjäljistä samalla tavoin kuin nuorena. Kannattaa siis kokeilla myös selällään nukkumista tai panostaa satiiniseen tyynyliinaan.

8. Rasvan poistaminen ruokavaliosta

Monissa dieteissä vähennetään rasvan osuutta, vaikka sydänystävälliset Omega-3 rasvahapot pitävät ihon kiinteänä ja kaiken lisäksi vaikuttavat suotuisasti sydämen ja aivojen toimintaan. Iho ja vartalo tarvitsevat rasvaa. Toki sillä on vaikutusta saako sen pähkinöistä vai ranskalaisista.

Kuvitus: Sanni Wessman

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Toimitus suosittelee

Tilaa Elle

Seuraa Elleä