Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Seitsemän yllättävää asiaa, jotka vanhentavat (ja vaikuttavat elämänlaatuun)

04.10.2018 Ei kommentteja

Kukapa meistä ei haluaisi näyttää hieman freesimmältä. Varsinkin jos siihen voi vaikuttaa pienillä valinnoilla. Mutta sitäkin enemmän, kukapa meistä ei haluaisi voida hyvin. Näillä kahdella asialla on jotain yhteistä. Välttelemällä alla olevia asioita, voit paremmin. Ja kyse on paljon muustakin kuin vain vanhenemisen ehkäisemisestä. Nimittäin elämänlaadun parantamisesta.

1.Kännykkä 

Eikä kyse ole vain puhelimen vanhentavasta sinisestä säteilystä ja niska-hartiaseudun ongelmista. Digitaalinen dementia on termi, jota tänä päivänä käyttävät neurologit ympäri maailman. Se on seurausta liiallisesta ruutuajasta. Tutkimuksissa on selvinnyt, että jokapäiväinen ja pitkäaikainen näyttöjen tuijottaminen häiritsee aivolohkojen keskinäistä kommunikaatiota. Liiallinen kännykän näprääminen vaikuttaa aivojen osa-alueeseen, joka vastaa kuullun ymmärtämisestä, muistista, tunteista ja päätöksenteosta. Jos et ole vielä eläkeiässä ja unohtelet sanoja, tai sen mitä teit eilen, niin voi olla jopa hyvä hieman huolestua. Kannattaa kokeilla josko lyhyt vieroituskuuri tai vähentäminen auttaisi ongelmaan.

2.Stressi

Hetkittäinen, lyhytaikainen stressi voi olla jopa hyvästä, sillä se pitää tietynlaista vireystilaa yllä. Kun taas krooninen stressi pitää elimistön jatkuvassa hälytystilassa. Stressitilassa kroppaan erittyy kortisolia, joka lisää veren sokeripitoisuutta, heikentää immuunijärjestelmää ja vaikeuttaa nukahtamista. Mistä pääsemmekin seuraavaan vanhentavaan ja elämänlaatua huonontavaan asiaan.

3.Unen puute

Kauneusunet eivät ole myytti, mutta ehkä ennemminkin pitäisi puhua terveysunista. Vaikka jotkut ihmiset tulevatkin toimeen vähemmällä kuin toiset, niin silti liian vähäiset yöunet vaikuttavat aivoihin ja aineenvaihduntaan. Unen aikana aivot ja kroppa palautuvat ja puhdistuvat. Liian lyhyet yöunet taas johtavat usein kofeiinin ja sokerin liialliseen nauttimiseen, mikä taas heikentää yöunia. Oravanpyörä on valmis.

4.Liiallinen istuminen

Minun teki mieli istua alas kun luin tämän. 75 ikävuoteen mennessä menetämme puolet siitä lihasmassasta mikä meillä oli 25 vuotiaana. Aineenvaihdunta hidastuu vuosi vuodelta, joten hyvinvoinnin eteen on tehtävä duunia. Se tarkoittaa, että perse ylös penkistä ja treenaamaan. Vain pari harjoittelukertaa viikossa riittää pitämään yllä lihaskuntoa. British Journal of Sports Medicine teki tutkimuksen 25 vuotiaista Australialaisista ja tulokset olivat hälyttävät. Jokainen tunti, jonka he käyttivät television katseluun (istuen), vähensi eliniän odotetta 22 minuutilla.

5. Negatiivinen asenne

Positiivinen elämänasenne nuorentaa ja vaikuttaa mielialaan. Tämä taas vaikuttaa välillisesti ihmissuhteisiin ja sitä kautta elämänlaatuun. Joten jos ensimmäiset rypyt muodostuvat silmäkulmien sijaan kulmakarvojen väliin, niin jotain on vialla.

6. Säteily

Ultraviolettisäteilylle ei altistu vain rannalla. Se on läsnä koko ajan, vaikka olisi pilvistä. Vaikka istuisi (älä istu) koko päivän sisällä. Vaikka ei avaisi edes verhoja. Tämän lisäksi sinistä säteilyä tulee myös kännykästä, Ipadista ja tietokoneesta. Aurinkosuoja, aurinkosuoja, aurinkosuoja.

7. Rasvan poistaminen ruokavaliosta

Monissa dieteissä vähennetään rasvan osuutta, vaikka sydänystävälliset Omega-3 rasvahapot pitävät ihon kiinteänä ja kaiken lisäksi vaikuttavat suotuisasti sydämen ja aivojen toimintaan. Iho ja vartalo tarvitsevat rasvaa. Toki sillä on vaikutusta saako sen pähkinöistä vai ranskalaisista.

Neule: Zara
Mekko: Sandro
Laukku: Gucci
Saappaat: Zara
Aurinkolasit: Celine

Kuvat: Minna Barbunakis

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Toimitus suosittelee

Tilaa Elle

Seuraa Elleä