Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Miksi skandi- ja Suomi-muoti kiinnostaa verkossa?

14.04.2019

Verkkokauppajätti Zalando otti Marimekon valikoimiinsa, koska verkkokaupassa uskotaan pohjoismaisiin muotibrändeihin. Miksi?

Saksalaisen verkkokauppa Zalandon valikoimista on keväästä alkaen voinut ostaa myös Marimekkoa. Aluksi valikoima vaatteita, laukkuja ja asusteita on ollut saatavilla Suomen lisäksi Saksan verkkokaupassa, mutta jatkossa tähdätään maailmanlaajuiseen myyntiin. Suomalaisista muotibrändeistä aiemmin Zalando on myynyt Makiaa. Ruotsalaisia ja tanskalaisia muotimerkkejä saksalainen verkkokauppa on myynyt jo pitkään.

Helppokäyttöisessä pohjoismaisessa muodissa kiteytyy ajan selkeyttä vaaliva henki, ja siksi se kiinnostaa muitakin kuin meitä pohjoisen pukeutujia. Otimme selvää, millä keinoin pohjoismainen suunnittelu aikoo valloittaa maailman – ja suomalaisen kuluttajan.

 

Miksi suomalainen ostaisi Marimekkoa Zalandosta, Pohjois-Euroopan johtaja Kenneth Melchior?

”Koska verkosta ostamalla asiakas voi yhdistellä ostoksiaan makunsa mukaan kuin olisi ostoksilla tavaratalossa.”

Miten suomalainen ostaja eroaa muista pohjoismaisista asiakkaista, premium-mallistojen ostoista vastaava Lena Krups?

”Suomalainen nainen suosii värikkäämpää kuin skandisiskonsa. Hän ostaa myös rohkeasti jenkkibrändejä ja muuta kansainvälistä muotia, päinvastoin kuin muut pohjoismaalaiset, jotka shoppaavat eniten tanskalaisia ja ruotsalaisia merkkejä.”

Marimekon unisex-ajattelu on tehnyt siitä entistäkin ajankohtaisemman, sanoo suunnittelija Riikka Buri

Zalandon valikoimissa on noin 200 pohjoismaista muotibrändiä. Millä keinoin Marimekko aikoo pärjätä tässä kisassa, Marimekon suunnittelija Riikka Buri?

”Marimekko on ilmiö: tunnistettavat kuosit ja värit sekä vahva historia luovat oman maailmansa, jossa on kyse paljon enemmästä kuin vain tuotteista. Marimekko on myös aina uskonut unisex-ajatteluun ja yhdistänyt kekseliäästi feminiinisyyttä ja maskuliinisuutta. Se on nyt iso trendi.”

Designers Remixin Preloved-mallisto valmistetaan ylijäämävaatteista.

Tanskalainen Designers Remix on perustettu vuonna 2002. Viittaako nimi kierrätykseen, vaatemerkin perustaja Charlotte Eskildsen?

”Kyllä. Designers Remix syntyi kierrätysprojektista, jonka tein Punaisen Ristin kanssa. Mutta kierrätys ei kiinnostanut vielä silloin ketään, ja niin mekin unohdimme oman tarinamme. Teimme mallistoja uusista materiaaleista, kunnes kaksi vuotta sitten palasimme takaisin juurille liikkeiden ylijäämävaatteista valmistetun Preloved-malliston kanssa.”

Millainen on Designers Remix -nainen?

”Olen suosinut aina minimalistisia ja yksivärisiä vaatteita, joissa on selkeät leikkaukset. Niitä meidän asiakkaamme on halunnut. Mutta tämän käyttäjän rinnalle saimme uudenlaisen asiakkaan rennomman ja runsaamman tyylin Preloved-malliston myötä. Niihin ihastuivat 16-vuotiaat tytöt – se oli todella kiinnostavaa!”

Määrittele brändisi Filippa K:n vaatteita käyttävä nainen, materiaaleista vastaava Jodie Everding?

”Hän on älykäs kuluttaja, joka haluaa kuulla kankaan alkuperästä ja valmistustavasta ja maksaa mielellään hieman enemmän jostain, jota haluaa käyttää kauan. Hänen vaatekaappinsa on tarkkaan valittu: se on täynnä klassikoita, koska hänellä on tärkeämpääkin tekemistä kuin seisoa vaatekaapin edessä ja miettiä mitä laittaisi päälle.”

Miksi skandimuoti on mielestäsi niin trendikästä?

”Koska ihmiset haluavat minimalistisen vaatekaapin, sellaisen, jonka sisältö ei stressaa ja josta ei haluta eroon.”

Lue myös:

Klassinen ­pukeutuja: Hanki nämä 7 Suomi-muodin hittiä!

Marimekon pääsuunnittelija Satu Maaranen: ”Uskallan tehdä asioita, koska tunnen itseni”

Tanskalaisten vaatemerkkien maailmanvalloitus: tunnetko jo nämä hittibrändit?

 

teksti Taina Risto
kuvat Valmistajat
Tilaa Elle

Seuraa Elleä