Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Gantin suunnittelua luotsaava Karen Vogele: ”Pelkäsin uranvaihtoa kuollakseni”

26.09.2019

Karen Vogele vaihtoi tietotekniikan muotiin 45-vuotiaana. Samankaltaista riskinottoa hän suosittelee kaikille.

”Seurasin ihmisiä, jotka tekivät keski-iässä isoja muutoksia työelämässään. Mietin, että miksi he pystyvät siihen, mutta minä en”, Karen Vogele, 47, kertoo parin kolmen vuoden takaisista tuntemuksistaan.

Takana oli pitkä ura it-alalla eri yrityksissä. Melko tuore työpaikka Gantin pääkonttorissa Tukholmassa tuntui hyvältä, mutta tietotekniikan tilalle hän kaipasi muuta. Yhtenä päivänä Karen koputti uuden toimitusjohtajan Brian Grevyn ovelle ja sanoi, että et tunne minua, mutta haluaisin työskennellä suoraan alaisuudessasi.

”Minulla ei ollut minkäänlaista kokemusta markkinoinnista, suunnittelusta tai ostoista, mutta tiesin, että toisin niihin lisäarvoa. Mielessä kyllä kävi, olenko tekemässä ammatillista itsemurhaa. Halu oppia kuitenkin voitti.”

Urahyppy johti lopulta globaalin yrityksen design- ja tuotekehityksen johtajaksi. Karen on oikeastaan elävä esimerkki siitä, mihin 70-vuotias Gant haluaa kannustaa. Sen juhlavuoden dokumenttielokuva Flipping the ladder kertoo ihmisistä, jotka toteuttavat unelmiaan ja vaihtavat alaa ilman, että välttämättä haaveilevat uralla etenemisestä.

”Mitä menestys tarkoittaa nykyään ihmisille? Elokuva on meidän tapamme ottaa kantaa isoon ilmiöön. Muotibisneksen täytyy osallistua yhteiskunnallisiin keskusteluihin”, Karen huomauttaa.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Karen Vogele on muutenkin loputtoman kiinnostunut kuluttajista.

”Ennen kuin otamme tuotteen valmistukseen, mietimme, kuka sitä käyttäisi, missä ja milloin. Mutta asiakkaan ikä ei merkitse meille mitään.”

Vogele muistuttaa, että kuluttajilla on sosiaalisen median kautta paljon valtaa yrityksiin. Yhdellä postauksella voi olla iso positiivinen tai negatiivinen vaikutus.

Tyylimieltymysten ja hinnan lisäksi yhä useamman ostopäätökseen vaikuttaa huoli ympäristöstä. Gantillakin on merien kierrätysmuovista valmistettu mallisto, mutta isompana ympäristötekona Karen pitää malliston karsimista.

”Vielä viisi vuotta sitten tarjosimme syksy-talven pääsesonkina myyntiin 13 000 tuotetta. Nyt vastaava luku on 3 000. Aiomme jatkossa käyttää resursseja uusien, luontoa säästävien materiaalien etsimiseen. Haluamme tehdä paremmin, ei enemmän.”

Lue myös:

Kyllästyttääkö työ, jota ennen rakastit? Näillä neuvoilla vältät urakriisin

Luksusbrändeille työskentelevä suomalainen Erika: ”Kaikki paitsi luottovaatteet ovat ylimääräistä”

Teksti
Kuva Sandy Haggart
Tilaa Elle

Seuraa Elleä