Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Suomimuodin kovat nimet

07.09.2015

Hittitehtailija: Minna Parikka

Vuonna 2013 Minna Parikka iski ­kultasuoneen. Kenkäsuunnittelija keksi koristella lenkkarit pupun korvilla.
– Puputennarit ovat avanneet meille maailman parhaiden jälleenmyyjien ovet, Parikka kertoo.
Jälleenmyyjien lista onkin komea: Colette ja Le Bon Marché Pariisissa, Harvey Nichols Lontoossa, Galleries Lafayette Pekingissä, Net-a-Porter, Smets ja Shopbop netissä. Markkinoista vahvimmin kasvaa Aasia. Parikka on rakentanut brändistään haluttavan universumin.
Vintagehenkisillä söpöily-kengillä aloittanut suunnittelija on uudistunut ja luonut vahvoja mallistoja. Viime kevään sushikengät nähtiin hiljattain Lady Gagalla.
Oikeasti rakastamme Parikkaa siksi, että hän osaa yhdistää erottuvan ja ajankohtaisen designin käytännöllisyyteen. Parikan korkkareilla voi kävellä! Mihin Suomen tunnetuin kenkäsuunnittelija tähtää seuraavaksi?
– Rakennamme globaalia, erikoistunutta niche-brändiä. Haluan pitää laadun kor­keana ja valmistuksen Euroopassa.
Osta tältä merkiltä: Puputennarit tai kaksiväriset pupuloaferit.

Suomen Acne: R/H

R/H on kuin Suomen Acne, mutta rennompi ja mukavampi. Älä anna merkin hypertrendikkään imagon hämätä, sillä oikeasti R/H tekee käytännöllisiä arkivaatteita, jotka sopivat monelle vartalolle: trikoota, collegea, farkkua, neuleita.
Viisivuotiaalla R/H:lla on noin kolmekymmentä jälleenmyyjää, joista uusimmat ovat Yhdysvalloissa ja Tokiossa. Meille paras uutinen on, että R/H pääsi hiljattain myyntiin Suomen Sokoksille. R/H haluaa kasvaa kärsivällisesti ja oikealla asenteella.
– Teemme asioita mieluummin eettisesti kuin dollarien kuvat silmissä, suunnittelija Emilia Hernesniemi kertoo.
Osta tältä merkiltä: R/H-klassikko eli paita, jossa on Mikki Hiiren korvia muistuttava kuvio. Mountain-korvakorut.

Huikein maailma: Samuji

Suunnittelija Samu-Jussi Kosken ja hänen Samuji-brändinsä ympärillä parveilee tyylimuusia. Toimittaja-juontaja Maria Veitola, näyttelijä Jessica Grabowsky ja stailaaja Sara Karlsson ovat kaikki faneja. Joillakin muusista on Samujin mallistossa nimikkovaate, jonka suunnittelua heidän tyylinsä on inspiroinut.
Samujin vaatteet ovat ajattomia, kauniin yksinkertaisia ja tehty laadukkaista mate­riaaleista. Mutta brändin huikea visuaalinen maailma on se, joka herättää vaatteet henkiin. Maailmaa luovat niin muusat kuin taidehenkiset mallistokuvat ja liikkeiden sisustus.
Samujin mukaan firman liikevaihto on kasvanut joka vuosi 30–50 prosenttia. Naisten malliston rinnalle on lanseerattu miesten mallisto ja viime syksynä sisustusmallisto. Ulkomaan myymälöitä suunnitellaan.
Osta tältä merkiltä: Takki, jota kelpaa esitellä. Laukku, joka ei huuda logoillaan, mutta näyttää silti luksukselta.

Kenkäosaaja: Terhi Pölkki

Jos kenkäsuunnittelija saa puukengät näyttämään kaudesta toiseen yhtä hyvältä kuin Terhi Pölkki, hänen täytyy olla nero. Puukkarien lisäksi Pölkin kenkiin kuuluu nilkkureita, kesäsandaaleita ja lenkkarit joka sesonki uusissa kuoseissa. Sopivassa suhteessa uutta ja tuttua päivitettynä, siis. Pölkin vahvuus on, että hän onnistuu näyttämään omaleimaiselta mutta silti ajankohtaiselta.
Ensi kesäksi Pölkki harppaa uuteen suuntaan.
– Palasin juuri kenkätehtaaltani Portugalista. Kehitimme uusia lestejä ja löysimme uusia nahkamateriaaleja. Uudistamme koko mallistoni. Olen todella innoissani!
Luvassa on myös yhteistyömallisto erään laukkumerkin kanssa, mutta siitä ei vielä voi hiiskua enempää.
Osta tältä merkiltä: Suomessa valmistetut Cat- tai Karin-puukengät.

Laukkutavaratalo: Lumi

Onko Lumi Accessories jo Suomen toiseksi suurin muotibrändi Marimekon jälkeen? Nahkalaukuistaan tunnetulla Lumilla on kaksi myymälää Suomessa, yksi Berliinissä ja kaksi Japanissa. Viime syksynä lanseerattiin kenkämallisto, jota myy nyt muun muassa Amerikan Urban Outfitters. Yritys työllistää perustajiensa Sanna Kantolan ja Bruno Beaugrandin lisäksi 14 henkeä.
– Olemme avanneet omia myymälöitä, kehittäneet mallistoa hallitusti, löytäneet oikeita ihmisiä töihin ja ottaneet sopivasti riskejä, emmekä enää yritä tehdä kaikkea itse, Sanna Kantola listaa brändin onnistumisia.
Kun selaa Lumin verkkokaupan tarjontaa, tuntuu kuin olisi karkkiostoksilla.
Osta tältä merkiltä: Johan Small Business Bag, joka on tyylikkäänä läppärilaukkuna harvinaisuus. Täydellisen kokoinen pikkulaukku Olivia Mini Saddler Bag.

Ylellisiä perusvaatteita: Arela

Tiedämme jo, että laadukas kašmirvillaneule kuuluu joka naisen täydelliseen vaatekaappiin. Sitä ylpeämpi voi olla, että unelmaneuleen voi ihan oikeasti ostaa suomalaiselta kašmirvaatemerkiltä, Arelalta. Vaateyritystä pyörittävät äiti Maija Arela ja tyttäret Viivi ja Anni. Arelaa myyvät oman verkkokaupan lisäksi Helsingin ja Tampereen Arela-liikkeet sekä pariisilainen Merci-konseptimyymälä.
Merkin materiaalit ovat laadukkaita, mallit toimivia ja väripaletti harkittu. Jos säästöt eivät riitä täydelliseen pyöreäkaula-aukkoiseen Laine-kašmirneuleeseen, katsasta Arelan puuvillamallisto.
Arelan naisten suunnitelmissa on kasvaa ulkomaille.
– Kokoamme hyvää tiimiä, jotta voimme alkaa kansainvälistyä, Viivi Arela kertoo.
Osta tältä merkiltä: Mitä tahansa kašmirvillasta. Jeanne-puuvillahousuhame. Puuvillapikeestä tehty Lou-trenssi.

Suuri Salaisuus: Sasu Kauppi

Sasu Kauppi tekee näyttäviä, urheilullisia unisex-vaatteita. Viime marraskuussa hiphoptähti Kanye West bongattiin Helsingin Hernesaaresta matkalla suunnittelija Kaupin studiolle. Toistaiseksi Kauppi ei ole julkistanut visiittiin liittyviä uutisia. Jäämme odottamaan.

Yllättäjä: Achilles Ion Gabriel

Pariisissa asuva kenkäsuunnittelija Achilles Inkerö on ehtinyt parissa vuodessa pitkälle. Hän on saanut laadukkaita, minimalistisia ja klassisia kenkiään myyntiin muun muassa Lontoon luksushipsteri­putiikki Dover Street Marketiin ja Hongkongin luksustavaratalo Harvey Nicholsille.

Yllätyslopettaja: Daniel Palillo

Värikkäistä, ylisuurista trikoo- ja collegevaatteistaan tunnettu Daniel Palillo lopetti viime talvena kaupallisen vaatemallistonsa. Palillo oli joitakin vuosia sitten Suomi-muodin kultapoika. Nyt hän tekee taideprojekteja.
– Huomasin olevani enemmän bisnesmies kuin luovassa työssä, Palillo kommentoi lopettamistaan.

Uusi läpimurto: Onar

Irene Kostaksen viime vuonna perustama turkisasustemerkki Onar sai loistavan alun.
– Osallistuin syksyllä 2014 Pariisin muotiviikolle, missä New Yorkin Opening Ceremony -myymälän sisäänostajat ihastuivat asusteisiini ja ostivat heti mallistojani, Kostas kertoo.
Seuraavilla messuilla avautuivat Aasian markkinat, ja nyt jälleenmyyjiä on kymmenen. Onarista ovat kirjoittaneet muun muassa The New York Times ja britti-Vogue.

Tilaa Elle

Seuraa Elleä