Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Suomimuodin menestyjät: Minna Parikka

27.09.2016

Puputennarit tekivät Minna Parikan kengistä hitin Englannissa. Seuraavaksi Parikka haaveilee Amerikasta.

Lontoolaisen Harrods-tavaratalon rullaportaat pyörivät pimeydessä. Tavaratalo on suljettu yöksi, mutta kenkäsuunnittelija Minna Parikka ja sisustusarkkitehti Fanni Suvila asettelevat hyllyille glitterin peittämiä laatikoita. He ovat koristelleet laatikot edellisenä päivänä hotellihuoneessaan kuumaliimalla, ja nyt sydämenmuotoisista kurkistusaukoista pilkistää minikokoisia tennareita.

Seuraavana aamuna, 25. maaliskuuta, Harrodsilla aukeaa Parikan uuden lastenmalliston pop up -myymälä. Tennareilla on pupunkorvat, tietenkin, sillä niistä kaikki sai alkunsa.

It-tytöt avuksi

Kesällä 2015 huippumalli Cara Delevingne ja tv-tähti Kylie Jenner kuvattiin valkoiset pupunkorvatennarit jalassa. Pian muotipiireissä alettiin kysellä Bunnyjen perään, ja Parikan sähköpostiin alkoi putkahdella meilejä jälleenmyyjiltä. Englantilaiset luksustavaratalot Harrods, Selfridges ja Harvey Nichols halusivat puput valikoimiinsa.
Kymmenen vuoden työnteon jälkeen Parikka oli osunut korvilla koristeltuun kultasuoneen.

Se, että kengistä tuli Englannissa hitti, ei ollut sattumaa. Siellä aikoinaan opiskellut Parikka päätti runsas vuosi sitten palkata avukseen englantilaisen pr-toimiston. Toimisto tunsi oikeat muotivaikuttajat ja alkoi lähettää kenkiä julkkiksille sekä tarjota niitä muotikuvauksiin. Pian korvia vilahteli huippumallien jalassa ja brittilehtien sivuilla. Ilmiö oli syntynyt.

Parikoiden myynti on kaksinkertaistunut vuodessa. Kuuminta kysyntä on silti Englannissa. Se ei ihmetytä Parikkaa.
”Ajattelin jo opiskeluaikoinani, että tyylini on Suomeen liian tyttömäinen, värikäs ja hassu. Onneksi olin väärässä, sillä kotikannatus on ollut brändin elinehto.”
Suomalaiset ostavat vuodesta toiseen etenkin Parikan sydänkorkkareita. Uskollisen fanikunnan ansiosta Parikalla on ollut varaa lähteä myös ulkomaille.

Kaikki irti pupubuumista

Vaikka Parikka on onnistunut lyömään läpi, vaikein on yhä edessä. Hän tietää, että harva asia on yhtä häilyväinen kuin muoti-ihmisten rakkaus.
”Jokainen mallisto on mahdollisuus flopata tai breikata”, Parikka sanoo.’

Juuri nyt Parikka versioi pupuja joka mallistoonsa, ja korvia on soviteltu niin hopeisille loafereille kuin ronskeille maihareillekin. Hän ei murehdi sitä, mitä tapahtuu, jos pupuintoilu lakkaa. Aina voi keksiä jotain uutta.
”On hyvä olla toinen jalka tässä hetkessä ja antaa toisen leijailla omissa maailmoissa.”

Muotibisneksen arvaamattomuus sopii Parikalle, joka ilmoittaa ahdistuvansa viisivuotissuunnitelmista. Päätökset syntyvät ”tosi nopeasti” ja perustuvat pitkälti intuitioon. Se on mahdollista, sillä Parikka on firmansa toimitusjohtaja, suunnittelija ja ainoa omistaja.

Lasten kautta uusille markkinoille

Harrodsilla esitelty lastenmallisto oli Parikan ensimmäinen – ja menestys. Glitterin piti koristaa Harrodsia kuusi viikkoa, mutta tavaratalo halusi pidentää sopimusta toiset puolitoista kuukautta.
Kesäkuussa mallisto esiteltiin firenzeläisillä messuilla, joissa kenkiä kyseltiin niin paljon, etteivät Parikan edustajat ehtineet istahtaa alas.

Parikka uskoo, että koon 21–34 kengillä hän voi valloittaa myös Yhdysvallat. Lastenmuoti on nyt nosteessa. Nykylasten vanhemmilla ja isovanhemmilla on rahaa, ja julkisuudessa minikokoisten luksusvaatteiden buumia vahvistavat Kim Kardashianin kaltaiset julkkikset, jotka pukevat lapsensa itsensä jatkeeksi. Parikan söpöilevät kengät toimivat kuin luonnostaan miniversioina.
”Children are the new handbag, kuten Harrodsin kenkäosaston johtaja minulle sanoi”, Parikka nauraa.

Jokin aika sitten suunnittelijan Instagram-tilillä vilahti malli Coco Rochan kuva. Rochalla ja hänen yksivuotiaalla tyttärellään on kuvassa samanlaiset valkoiset tennarit. Niillä on pupunkorvat.

minna_parikka_web

Minna Parikan voima-ajatus: ” Älä hakkaa päätä seinään.”

Minna Parikka Shoes

Minna Parikan kenkiä myydään 25 maassa noin sadassa liikkeessä. Minna Parikka Shoes Oy on perustettu vuonna 2005. Yritys työllistää 13 ihmistä, ja sen liikevaihto oli viime vuonna 2,2 miljoonaa euroa

Minna Parikka, 36

Yrityksensä perustaja, suunnittelija ja toimitusjohtaja. Asuu Helsingissä

Teksti
Kuvat Fabian Björk
Meikki ja hiukset Keiku Borgström
Tilaa Elle

Seuraa Elleä