Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Muotialan menestyjät kertovat, miten muodin huipulle pääsee

12.06.2017

Kuusi suomalaista muotialan menestyjää kertoo, miten he pääsivät muodin huipulle. Näillä vinkeillä sinäkin voit onnistua.

Janita Autio, valokuvaaja ja sometähti

Vinkki: ”Jää mieleen ja mieti, mikä tekee sinusta uniikin. Erottautuminen on nykypäivän suurin haaste. Kun se on selvillä, käy toimeen. Kaiken ei tarvitse olla etukäteen suunniteltua.”

Miten se tapahtuu: ”Kun muutin Raahesta Helsinkiin vuosi sitten, kuvasin enimmäkseen häitä. Olin hankkinut uuden kameran ja täynnä intoa. Halusin kehittyä henkilökuvaajana, joten ehdotin rohkeasti Instagramista bongaamilleni persoonallisen näköisille tyypeille kuvaustreffejä. Ensimmäisillä kerroilla tärisin jännityksestä, mutta palava halu kuvata vei voiton.

Tutustuin Helsingissä nopeasti uusiin ihmisiin ja aloin käydä tapahtumissa. Lähetin kuvia kavereilleni, jotka jakoivat niitä omissa somekanavissaan ja kreditoivat minut. Sillä oli iso merkitys, sillä nimeni jäi ihmisten mieleen. Viimeisen vuoden olen paiskinut töitä hullun lailla ilman lomia. Saatan aamuisin käydä kuvaamassa neljäkin juttua, ja iltaisin istun koneella käsittelemässä kuvia. Kuvaustyylini perustuu rentojen tilanteiden luomiseen: kuvat syntyvät ikään kuin sivutuotteena. Minulla ei ole isoa koneistoa, vaan luotan aitouteen.”

Mikko Vainio, hiusmuotoilija, stailaaja ja katumuotitähti

Vinkki: ”Kaikkea valokuvaamisesta mallina toimimiseen ja stailaamiseen ei kannata tehdä itse. Kerää osaava tiimi ympärille, niin työn jälkikin on parempaa. Kun aloittelevasta tiimistä yksi ponnahtaa pidemmälle, hän vetää muitakin ylöspäin.”

Miten se tapahtuu: ”Pääsin Tigin kouluttajaksi pian sen jälkeen, kun aloitin työt kampaajana. Kiersin kolme päivää viikossa ympäri Suomea ja Pohjoismaita kouluttamassa kampaajia. Tutustuin brändin luovaan tiimiin ja pääsin tekemään näytöskampauksia muotiviikoille. Siellä pyörii hirveästi katumuotikuvaajia, ja myös minua alettiin kuvata. Sitä kautta aloin saada omia näytöskutsuja.

Nykyään käyn muotiviikoilla lähinnä kutsuvieraana. Yöunet jäävät lyhyiksi, mutta silti pitää näyttää edustavalta ja käydä dinnereillä. Diivailulle tai marinalle ei ole sijaa. Käyn iltatilaisuuksissa usein yksin, jotta tutustuisin ihmisiin. Suomalaiset ovat ulkomailla paljon omissa porukoissaan. Se ei vie hommia eteenpäin.”

Tiina Miettinen, pr-manageri H&M:n Suomen tukitoimistossa

Vinkki: ”Hyödynnä saman alan ammattilaisia ja vaihda ajatuksia heidän kanssaan. Sitä kautta voi nousta hyviä ideoita omaan työhön. Samalla voi jakaa omia ajatuksiaan ja oppejaan muille.”

Miten se tapahtuu: ”Aloitin H&M:llä myyjänä ja tulin toimistolle sisäisen haun kautta ensin markkinointiassistentiksi. Työpaikallani kannustetaan vaihtamaan osastoa tai etenemään ulkomaille, jos kiinnostusta löytyy.

Siksi kannattaa aina kertoa esimiehelleen, mitä on halukas tekemään tulevaisuudessa. Näin hän voi auttaa kehittämään tarvittavia osa-alueita. Ruotsalainen mentorini on opettanut minulle paljon käytännön esimiestyöstä ja siitä, kuinka inspiroidaan ja motivoidaan omaa tiimiä.”

Marsa von Walzel, pr-toimisto Marsaana Communicationsin perustaja ja toimitusjohtaja

Vinkki: ”Ulospäinsuuntautuneella, avoimella asenteella pääsee pitkälle. Meille palkataan luovia ja idearikkaita ihmisiä, jotka rakastavat muotia. Esimerkiksi blogi kertoo ihmisestä paljon.”

Miten se tapahtuu: ”Perustin Marsaanan vuonna 1983 muoti-näytösten järjestämistä varten. Työskentelin noihin aikoihin mallina ja kerroin toimittajille, että voin auttaa myös heitä lainaamaan vaatteita kuvauksiin. Suomalainen vaateteollisuus kukoisti 80-luvulla: brändit tarjoutuivat pian maksamaan siitä, että lainaan mallistoja toimittajille, sillä lehdissä näkyneet tuotteet myytiin heti loppuun. Nykyisin Marsaana edustaa vakituisesti noin 60 brändiä, ja toimintaa on Suomen lisäksi Dubaissa.”

Vesa Kemppainen , Seppälän Concept visual merchandiser

Vinkki: ”Uskalla edetä. Mikä muualla koetaan rohkeutena ja oman työn kunnioittamisena, nähdään meillä harmittavan usein röyhkeytenä. Hae sisäisiä paikkoja, vaikka kaikki kriteerit eivät täyttyisi. Firmat haluavat kouluttaa oman henkilökuntansa.”

Miten se tapahtuu: ”Opiskelin vaatesuunnittelua ja tein stailauksia ja puvustuksia mainoksiin ja muotilehtiin. 2000-luvun alussa menin töihin Dieselille. Brändi oli edelläkävijä visuaa-lisuuden suhteen, ja sain toteuttaa itseäni vapaasti: maalasimme liikkeen merenalaiseksi taideutopiaksi vain yhtä iltaa varten ja rakensimme Diesel-kodin, jossa järjestettiin markkinointitempauksena kolmipäiväiset bileet.

Kaupan ala muuttui talouskriisin myötä nopeasti, ja samalla markkinointi meni uusiksi. Nykyisessä työssäni tärkeintä ovat sosiaaliset taidot, sillä koulutan jatkuvasti myyjiä ja visualisteja ja mietin, kuinka vien hienon idean kentälle ja saan ihmiset tekemään sen. Myymälä antaa tekemiselle raamit, ja on tosi palkitsevaa, kun saa niiden sisällä rakennettua mahtavan kampanjan.”

Maija Juutilainen, Pre Helsingin osakas sekä pr- ja markkinointivastaava

Vinkki: ”Verkostoidu. Kansainväliset harjoittelupaikat ovat ehdoton ponnahduslauta suunnittelijalle.”

Miten se tapahtuu: ”Hyvät verkostoitumistaidot ja yrittäjähenkisyys ovat auttaneet minua jokaisessa työpaikassani. Opiskelin lukion jälkeen kulttuurituotantoa ja olin vaatekaupassa töissä. Keksin, että voisin yhdistää muodin ja opintoni. Olin työharjoittelussa pr-toimistossa ja tein lopputyön suomalaisen muotisuunnittelun manageroinnista. Siinä on paljon yhtymäkohtia siihen, mitä teen nyt. Pre Helsinki edistää suomalaisen muodin kansainvälistymistä etsimällä kasvumahdollisuuksia kotimaisille suunnittelijoille.

Valmistumisen jälkeen työskentelin pr-puolella muun muassa Tiia Vanhatapiolla, Polhemilla ja Zalandolla Berliinissä. Oli opettavaista nähdä, minkälaista on työskennellä usean tuhannen ihmisen yrityksessä. Samalla huomasin, että pieni ja dynaaminen tiimi sopii minulle parhaiten.”

Lue myös:

Palkittu muotikuvaaja Johnny Kangasniemi: ”Mikään työpäivä ei ole samanlainen”

Luksusbrändeille työskentelevä suomalainen Erika: ”Kaikki paitsi luottovaatteet ovat ylimääräistä”

Pradan tähtimalli Kerkko Sariola: ”Välillä omia onnistumisia on vaikea myöntää”

Teksti
Kuvat Arttu Mustonen, Elina Simonen, Liisa Jokinen, Meisi Volt, Andre Pozusis ja Fabian Björk
Tilaa Elle

Seuraa Elleä