Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Food & Health

 Kerroin teille viime viikolla instagram storyn puolella selittämättömästä väsymyksestäni. Olen jo pidemmän aikaa laittanut oman väsymykseni ruuhkavuosien hektisyyden piikkiin ja ajattelut, että tämä kuuluu asiaan. Olin myös kuullut, että monesti kroppa saattaa reagoida vauvavuosien vähäisistä yöunista johtuneeseen uupumukseen ja väsymykseen vielä vuosia jälkeenpäin; kun on monen monta vuotta mennyt vähäisellä levolla, kroppa tuntee väsyneisyyttä, vaikka nykytilanne unen saannin suhteen olisikin jo aivan toinen.

Viime viikolla makoillessani sohvalla haukottelin taas jälleen kerran niin pitkään, että ihan vedet nousivat silmiin. Miten saatoinkaan olla taas niin uskomattoman väsynyt? Aloin pohtimaan asiaa syvemmin. Voisiko “selittämättömälle” väsymykselleni itse asiassa ollakin jokin ihan oikea syy? Nukun kyllä joka yö vähintään kahdeksan (hyvää ja syvää) tuntia unta. Tämän kertoo minulle Unikulman unimittari, joka mittaa uneni laatua joka yö. Kyseessä ei siis voi olla riittämätön tai huonolaatuinen uni. Syön myöskin terveellisesti, riittävästi ja monipuolisesti sekä liikun useita kertoja viikossa. Ainahan sitä voisi syödä pikkuisen paremmin tai liikkua vieläkin enemmän, mutta tunne sisälläni sanoi, ettei väsymykseni johtuisi näistä.

Siksipä päätinkin kääntyä parhaan mahdollisen tietolähteen luo, eli kysyä asiaa teiltä ig-storyn puolella! <3 Olen monen monta kertaa todennut, että seuraajilta saa aina parhaimmat vinkit asiaan jos toiseen. Teidän tarkat ja monesti omaan kokemukseen pohjautuvat vinkit päihittävät loputtoman googlailun. Sainkin aivan valtavasti vinkkejä ja viestejä (siis oikeasti satoja!) siihen mistä väsymykseni saattaisi johtua…

Vaikka viestien määrä todella oli äärimmäisen suuri, lähes poikkeuksetta niiden sanoma oli täysin sama: mene verikokeisiin. Verikokeet kun ovat keskeisessä asemassa ihmisen terveydentilan määrittämisessä. Miehenikin on monesti todennut minulle (hän kun on työnsä puolesta ravannut lääkärillä ja erilaisissa testeissä koko ikänsä), että verikokeissa kannattaa käydä säännöllisesti, sillä verestä näkee paljon asioita liittyen ihmisen terveyteen. Siispä varasin itselleni laajan veritutkimuksen laboratorioon seuraavalle aamulle ja jo muutaman päivän päästä sain tulokset.

Ilokseni huomasin, että lähes kaikki arvoni olivat hyvissä lukemissa. Hemoglobiinikin oli 136, mikä on käsittääkseni ihan hyvä arvo. Tsekkautin tulokseni vielä varmuuden vuoksi tutulla lääkärillä ja hänen mukaansa tulokseni olivat äärimmäisen hyvät. Tunne sisälläni terveellisestä ruokavaliosta, riittävästä liikunnasta ja hyvistä yöunista pitivät siis paikkaansa. Tuloksissani oli kuitenkin yksi alhainen arvo – ferritiini.

Ferritiini, siis mikä ihmeen ferritiini? No niimpä, en minkään tiennyt (hups) mikä ferritiini on ennen kuin kuulin siitä teiltä ig-storeissani. Olen aina ajatellut hemoglobiinin kuvastavan riittävän tarkasti rauta-arvoja, mutta hieman asiaa tutkittuani ei se ihan niin menekään. Raudanpuutteesta saattaa siis kärsiä, vaikka perinteiset veriarvot, kuten hemoglobiini, olisi viitearvojen mukainen, jopa hyvä. Ferritiini kuvastaa elimistön rautavarastoja. Alhainen ferritiinipitoisuus on hemoglobiinia varhaisempi merkki elimistön raudanpuutetilasta (lähde: mehilainen.com). Naisilla raudanpuute on huomattavasti yleisempää kuin miehillä (varsinkin hedelmällisessä iässä olevilla naisilla kyseessä on varsin yleinen vaiva) Oma ferritiini arvoni oli 27. Ei siis ihme, että on väsyttänyt, sillä tuo arvo viittaa liian alhaisiin rautavarastoihin. Asia korjataan pienellä rautakuurilla ja toivon, että lisäraudan tankkaus saisi taas vähän enemmän energiaa allekirjoittaneeseen.

Eli vielä kerran isoista isoin kiitos teille kaikille, jotka autoitte asian kanssa! En varmasti olisi mennyt mittauttamaan veriarvojani (ainakaan näin nopeasti) ilman teidän ohjeistusta.

Lupasin jakaa kanssanne myös saamiani vinkkejä liittyen väsymykseen. Kannattaa siis miettiä voisiko väsymys johtua jostain näistä?

– Saatko riittävästi rautaa? Alhainen hemoglobiini tai ferritiini. Asia selviää verikokeissa.

– Kilpirauhasen vajaatoiminta

– Riittävä ja LAADUKAS uni. Nukutahan tarpeeksi syvää (palauttavaa) unta?

– Riittävä ja monipuolinen ruoka. Varsinkin ihmisille, jotka liikkuvat paljon, on erittäin tärkeää muistaa myös syödä tarpeeksi!

– Riittävä D-vitamiinin saanti.

Photos: Kristina Pendonen / edit by me

 

 

Hei miten mahtavaa on ollut huomata, että niin monet teistä ovat tehneet pastasalaattia ohjeeni mukaan. Jee! Jaon instagram-storyn puolella ennen juhannusta äärimmäisen helpon ja maukkaan pastasalaatin ohjeen ja ilokseni huomasin teidänkin innostuneen tästä ohjeesta yhtä paljon kuin minä, sillä monien juhannuspöydistä tämä herkku löytyi! Kiitos kun kokeilitte!

Viestien määrän perusteella myös monilta kerkesi mennä ohi tämä pastasalaatin ohje ig-storyn puolella, joten päätin jakaa saman ohjeen vielä blogissakin. Kyseessä on tosiaan äärimmäisen helppo pastasalaatti, johon pastan lisäksi tulee ainoastaan kuutta eri raaka-ainetta. Tämän ruoan onnistumiseen ei vaadita laisinkaan mestarikokkaustaitoja, sillä ainoastaan riittää, että osaa keittää pastaa ja pilkkoa.

Valmistusohje on hyvin yksinkertainen:

1. Aloita keittämällä pasta. Ostan itse yleensä tätä pastasalaattia varten penne- tai fusilli tricolore pastaa. Keitä koko pussi/paketti pastaa tätä annosta varten.

2. Pilko yrttioliivit puoliksi, sekä aurinkokuivatut tomaatit pienemmiksi suikaleiksi. Toki voi ostaa jo valmiiksi leikattuja aurinkokuivattuja tomaatteja (purkissa) mutta itse aina mahdollisuuksien mukaan ostan sekä oliivit että aurinkokuivatut tomaatit tuoretiskistä. Niissä on parhaimmat maut öljyseoksissa! Fetana käytän tässä yleensä aina Arlan Apetina “Smoked Chili” fetajuustokuutioita, nam!

3. Kuullota pinjansiemenet pannulla.

4. Pese ja pilko rucola.

5. Kaada keitetyt pastat isoon kulhoon. Sekoita joukkoon oliivit, aurinkokuivatut tomaatit ja fetajuustot. Kaikki öljyineen! Sekoita.

6. Lisää joukkoon pinjansiemenet, rucola sekä purkillinen parmesaanilastuja. Sekoita.

VALMISTA!

Tätä pastasalaattia on luonnollisesti helppo varioida omien makumieltymysten mukaan. Itse kuitenkin olen mennyt tällä ihan samalla reseptillä jo monia monia vuosia, koska miksi hyvää vaihtamaan? Pastasalaatti sopii hyvin niin arkiruoaksi kuin myös esimerkiksi kesäjuhlissa tarjoiltavaksi. Meillä tämä on ollut yhtenä tarjottavana monissa juhlissa, sillä sitä on helppo valmistaa kerralla isompi satsi ja vieraat pystyvät syömään tätä helposti pelkällä haarukalla.

*Kaupallinen yhteistyö Linkosuo

Nachot ja salsa – klassinen yhdistelmä, joka sopii täydellisesti niin illanviettoihin kuin omiin herkutteluhetkiin tv:n äärellä. Löytyykö ruudun toiselta puolelta muita nachojen ystäviä? Toivottavasti, sillä minä pääsin yhteistyössä suomalaisen Linkosuon kanssa kertomaan heidän markkinoille lanseeraamistaan uudenlaisista nachoista. Kyseessä on Linkosuon Rye Nachot ja Oat Nachot, joissa on nimensä mukaisesti raaka-aineissa käytetty rukiin ja maissin sekä kauran ja maissin yhdistelmiä. Nachoja ei ole paistettu upporasvassa valmistuksen yhteydessä, joten jo valmistustavankin puitteissa kyseessä on aavistusta terveellisempi tapa herkutteluun.

Oma suosikkimakuni ovat nämä merisuolalla maustetut rapeat ruista ja maissia sisältävät nachot. Maku oli todella miellyttävä rapean rukiin ja pirteän merisuolan yhdistelmä, nam! Samalla herkullinen, aito ja freesi! Kuinka moni on kokeillut nachoja salaatin seassa? Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan, sillä nachot sopivat mitä parhaiten erilaisten salaattien joukkoon makua antamaan. Tällä kertaa lisäsin salaattiini runsaasti avocadoa ja tomaattia, jotka sopivat makumaailmaltaan hyvin juuri ruista sisältävien nachojen kanssa.

Mieheni ehdoton suosikki oli puolestaan juustolla maustetut ruis&maissinachot. Nämä nachot sopivat täydellisesti syötäväksi ihan sellaisenaan tai sitten esimerkiksi salsan kanssa. Me rakastamme erilaisia soosseja ja suosikkejamme nachojen kanssa ovat itsetehty guacamole, salsa sekä creme fraiche! Ah, niin herkullista! Pieneen suolaisen nälkään myös uunissa valmistettu nacholautanen on erinomainen idea, johon myöskin nämä ruis&maissi nachot sopivat täydellisesti. Linkosuon uudet Rye- & OatNachot löydät kauppojen texmex-hyllystä.

Haluaisitko sinä testiin näitä herkullisia Linkosuon uutuusnachoja? Pääsen ilokseni arpomaan peräti viidelle onnekkaalle Linkosuon tuotepaketit. Arvontaan osallistut kertomalla kommenteissa, mihin sinä mieluiten dippaat nachoja? Arvonta päättyy perjantai-iltana, 5.4.2019, klo 21! Onnea arvontaan!

 

 

 

En olisi ikinä uskonut, että tulisin jakamaan ruusukaalireseptiä blogissani. Kyseessä kun ei varsinaisesti ole mikään resepti vaan pikemminkin tapa, jolla itse olen valmistanut ruusukaaleja viime aikoina. Saan kuitenkin näistä ruusukaaleista aina ihan valtavasti kysymyksiä (lähes päivittäin!), joten ajattelin, että nyt olisi korkea aika jakaa myös blogin puolella tämä “ohje” ruusukaalien valmistukseen. Usein paistan ruusukaalit pannulla (kuten alapuolella olevassa ohjeessa), mutta joskus saatan kypsentää ruusukaalit myös muiden kasvisten/juuresten kanssa uunissa.

Kuinka moni teistä on kokeillut paistettuja ruusukaaleja? Jos ette vielä ole, suosittelen lämpimästi kokeilemaan! Ne ovat kerrassa herkullisia – ja terveellisiäkin vielä!

Sisustusjutut ovat aina erittäin suosittuja ja tykättyjä postauksia blogissani, joten ajattelin jakaa muutamia kuvia joulukattauksestamme. Tänä vuonna vietimme jouluaattoa omassa kodissamme, joten ensimmäistä kertaa jouluaaton illalliskattaus oli minun vastuullani. Halusin tehdä kauniin kattauksen, mutta pitää sen kuitenkin yksinkertaisena. Ei liikaa pikkuesineitä tai muuta “sälää” joulupöytään ja värimaailmakin hillityn harmoninen. Kristalli ja kulta olivat tällä kertaa elementit, jotka nousivat esiin kattauksesta. Juhlapöytään kuuluu luonnollisesti myös kaunis kukkakimppu, jonka kukkakauppias toteutti minulle toiveitteni mukaan. “Valkoinen juhlava kukkakimppu, joka on sopivan rento, mutta sopii hyvin joulupöytään.” Tämä oli toiveeni, kuvissa floristin visio. Tykkäsin!

Kuvissa pöytä ei itse asiassa ollut vielä ihan valmis, mutta koska luonnonvalo alkoi jo tässä vaiheessa päivää loppumaan, piti minun kaivaa kamera sitä ennen esiin. Pieniä muutoksia illallispöytään vielä tuli, mutta tältä se pitkälti näytti. Laitoimme kaikki ruoat aina alkupaloista pääruokiin ja jälkiruokiin esille keittiön ruokapöydälle, sillä emme halunneet tuoda turhia kippoja, kuppeja ja ruokia illallispöytään. Meillä on muutenkin yleensä aina tapana laittaa “buffet” keittiöön ja sieltä käydä hakemassa ruoat ruokasalin puolelle. Rakastan sitä, että asunnossamme keittiö on kokonaan erillinen huone (ei siis keittiö & ruokailuhuone yhteistä avointa tilaa), sillä ainakin meillä keittiö on aina kuin pommin jäljiltä kun siellä tehdään paljon ruokia isolle porukalle (ja usein ihan arjessakin haha), joten on ihanaa, kun saa vain sulkea keittiön ovet niin halutessaan ja jättää sotku taakseen, jos ei sitä heti kerkeä siivota.

Tässä siis kuvia meidän joulupöydästä. Millaisia elementtejä teidän joulupöydästänne löytyi?

 

 

 

 

 

 

Jaon muutama viikko sitten instagram-storyni puolella helpon ja nopean arkiruokareseptin, herkullisen tomaattikeiton ohjeen. Olen nyt jälkeenpäin saanut paljon kyselyitä tomaattikeiton ohjeesta, joten ajattelin jakaa reseptin myös blogin puolella. Äitini on aikanaan kehitellyt tämän tomaattikeiton reseptin, jota nyt onnellisena teen arkiruoaksi perheelleni. Tämä herkullinen ja äärimmäisen helppotekoinen tomaattikeitto sopii mitä täydellisimmin varsinkin arkiruoaksi, sillä sen valmistukseen menee ainoastaan noin 15 minuuttia. Ainakin meidän perheessä ruoan tekemisen helppous ja varsinkin nopeus on tärkeää. Viikonloppuisin voidaan haudutella patoja yms, mutta arkisin nopeus on valttia. Siispä rakastankin tätä tomaattikeittoa, sillä se on äärimmäisen herkullinen, nopea sekä vielä ihanan terveellinen. Lämmin keitto sopii myös täydellisesti näin talvikauteen.

Valmistusohje:

1. Pilko paprikat, kesäkurpitsat ja sipuli isoiksi lohkoiksi.

2. Kuullota kasvikset pannulla runsaassa oliiviöljyssä.

3. Mausta kasvikset suolalla ja pippurilla sekä lisää hienonnetut valkosipulinkynnet.

4. Kun kasvikset ovat pehmenneet, soseuta kasvikset esimerkiksi tehosekoittimella tai sauvasekoittimilla.

5. Laita valmistomaattikeitto (itsellä käytössä tämä Knorrin versio, mutta varmasti muutkin käyvät) kattilaan ja liedelle lämpenemään.

6. Sekoita kasvissose valmiskeiton joukkoon.

7. Tarkista maku ja lisää mahdollisesti lisää suolaa/pippuria tai muita mausteita oman maun mukaan. Tuoreet yrititkin sopivat täydellisesti tomaattikeiton joukkoon.

8. Valmista!

Vinkki! Tarjoile samettisen tomaattikeiton kanssa tuoretta leipää!

Photo: Pinterest

Tykkään itse aina bongailla hyviä kahvila- ja ravintolavinkkejä blogeista, joten nyt ajattelin jakaa omassakin blogissani sellaisen. Päädyimme nimittäin aivan sattumalta löytämään suloisen kahvilan, joka sijaitsi aivan hotellimme (Phoenix Copenhagen) läheisyydessä, Cafe No. 11. 

Kahvilassa oli hyvää ruokaa ja ihana tunnelma. Listalla oli paljon erilaisia herkkuja, joista koota itselleen mieluinen aamupala. Omaani kuului kahvia kauramaidolla, tuorepuristettua appelsiinimehua, ruisleipä (kahvilan tumma rye bread oli muuten parasta tummaa leipää, jota olen koskaan maistanut!), keitettyjä kanamunia sekä chiapuuroa marjoilla. Nam! Maistuvan aamupalan lisäksi kahvilan lämmin tunnelma on ehdottomasti maininnan ja hehkutuksen arvoinen asia. Itse aina aamiaispaikkaa (tai ylipäätään ravintolaa) valitessa tärkeäksi kriteeriksi nousee kahvilassa vallitseva tunnelma. Tykkään rauhallisista, mukavista ja lämpimän tunnelman luovista paikoista. Kynttilöitä pöydillä, pehmoisia tuoleja ja miellyttävä tuoksu. Sellainen paikka jossa mielellään istuu hyvänkin tovin. Cafe No. 11 oli JUURI sellainen. Ja kun vielä ruokakin oli täydellistä suosittelen lämpimästi kokeilemaan paikan mikäli Kööpenhaminan suunnalla liikutte!

Café No. 11 – Sankt Annæ Pl. 11, 1250 Copenhagen

 

 

Rakastan pastaa ja tänään ajattelin blogin puolella jakaa muutamia suosikkireseptejäni!

Yksinkertainen pestopasta on aina kuulunut suosikkeihini. Monesti turvaudun kiireessä kaupan valmiisiin pestokastikkeisiin, mutta välillä rakastan tehdä pestokastikkeen ihan alusta asti itse. Rakastan valkosipulia, joten tykkään lisätä sitä omatekoiseen pestokastikkeeseen hieman normaalia enemmän. Pastan lisäksi pestokastike sopii loistavasti myös esimerkiksi leivän päälle voin korvikkeeksi.

Ihastuin lomallamme hotellin ravintolan menussa olleeseen pasta aioliin, jota olen jo kerran kerennyt kotonakin jäljittelemään. Pestopastan tavoin tässäkin pastassa raaka-aineet ovat hyvin yksinkertaiset ja yritit pääset oikeuksiinsa. Tosi herkullinen pasta kaikessa yksinkertaisuudessaan.

Näiden kolmen reseptin perusteella voitte varmasti huomata, että tykkään valkosipulista. Se on kuitenkin helppo jättää pastakastikkeesta pois (tai ainakin vähentää sen määrää) mikäli valkosipuli ei ole sinun suosikki ainesosasi.

En syö paljon lihaa, mutta tykkään salamista. Joskus kun mieli tekee oikein maustettua ja suolaista ruokaa, salamipasta on täydellinen valinta. Jos ette ole vielä koskaan syöneet salamipastaa suosittelen lämpimästi testaamaan! Todella herkullista! Itse tykkään vielä heittää pastan päälle tuoretta rucolaa, joka sopii mielestäni hyvin juuri salamipastan kanssa!

 

Onko siellä ruudun toisella puolella pastan ystäviä? Mikä on teidän suosikkipastanne? Tai löytyykö teiltä inhokkipastaa? Oma inhokkini on pasta carbonara. Tiedän, että siitä monet kovasti tykkäävät, mutta omaan suuhuni pekoni ja muutenkin tuo kaikin puolin “raskas” pasta ei vaan maistu. Jos teillä on jotain ihania pastareseptejä, laittakaa niitä ihmeessä jakoon kommenttiboxin puolella. Ihanaa viikonloppua <3

 

 

 

Tilaa Elle

Seuraa Elleä