Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

ITSEMYÖTÄTUNNON TÄRKEYS

27.05.2019 Ei kommentteja

Kaikki tietävät mitä itsekriittisyys tarkoittaa, mutta kuinka monelle termi itsemyötätunto on tuttu? Lyhykäisyydessään itsemyötätunto tarkoittaa lämmintä ja armollista suhtautumista itseensä. Ruoskimmeko itseämme jonkin virheen tai epäonnistumisen jälkeen, vai huojennammeko itseämme tiedolla, että virheitä sattuu ihan kaikille?

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Virheitä sattuu meille kaikille, se on fakta. Mutta se, miten epäonnistumisiin reagoimme kertoo vahvasti siitä, kuinka itsemyötätuntoisia olemme.

Itse koen olevani melko itsemyötätuntoinen ihminen. En ruoski itseäni epäonnistuminen jälkeen tai koe painetta tai pelkoa mahdollisista tulevista virheistä tai epäonnistumisista. Toki virheet saattavat harmittaa hetkellisesti, mutta harvemmin minut valtaa esimerkiksi riittämättömyyden tunne silloin kun epäonnistun jossain minulle tärkeässä asiassa. Hyväksyn omat puutteeni ja näen heikkoidet osana ihmisyyttä. Yritän pikemminkin kääntää pettymykset voitoiksi; jos työmahdollisuus meni sivusuun tai jokin muu haluamani asia jäi saavuttamatta, yritän kääntää asian positiiviseksi ajattelen, että ehkäpä seuraavalla kerralla on minun vuoroni. Vaadin itseltäni paljon ja teen hurjasti töitä haluamieni asioiden eteen, mutta jos se ei joissain tilanteissa riitä, en sille mitään voi. On tärkeää pitää huolta itsestään tiedostamalla, että aina ei voi onnistua kaikessa ja olla paras. Jo pelkkä asian tiedostaminen lisää iloa, keveyttä ja asioista nauttimisen mahdollisuutta. Itsensä syyttäminen tai ruotiminen ei johda mihinkään. On tärkeää osata antaa itselleen myös samaa empatiaa ja ymmärrystä mitä annamme yleensä ystävillemme ja läheisimmille heidän kohdatessaan epäonnistumisia elämässä. Miksi emme antaisi samoja lämpimiä ja ymmärtäväisiä sanoja myös itsellemme aina silloin tällöin?

Photos: Kristina Pendonen @coframee / edit by me

Tänään julkaistussa podcast-jaksossa paneudumme syvemmin itsemyötätunnon saloihin. Miten itsemyötätunto näkyy minussa? Mitä konkreettisia asioita voisi tehdä itsemyötätunnon kohottamiseksi? Mikä ero on itsetunnon ja itsemyötätunnon välillä ja miksi se on tärkeää tiedostaa? Podcast-jaksossa vierailevat myös kaksi mielenkiintoista vierasta; ystävämme Katja, joka kertoo rajusta itsekriittisyydestään, varsinkin työelämän saralla. Hän avaa muun muassa mieleen painunutta tilannetta, jossa hän ruoti itseään työtapaamisessa tehdyn pienen virheen jälkeen niinkin pahasti, että alkoi voimaan fyysisesti pahoin. Jaksossa myös midfulness-kouluttaja ja väitöskirjatutkija Hanne Laasala kommentoi Katjan itsekriittisyyttä sekä vinkkaa ohjeita sisäisen kriitikon äänen hiljentämiseen. Miten herättää henkiin itsessään  itsemyötätuntoisempi minä? Jakson pääset kuuntelemaan tästä!

 

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Toimitus suosittelee

Tilaa Elle

Seuraa Elleä