Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

AAMUVIRKKU-KO?

08.03.2017 21 kommenttia

Olen aina rakastanut nukkumista yli kaiken. Yksi parhaimmista asioista mitä tiedän on saada nukkua niin pitkään kuin haluaa – vaikka myöhään iltapäivään jos siihen on mahdollisuus. Lasten myötä myöhäiset aamut ovat kuitenkin harvinaista herkkua ja ainakin meillä kotona päivät alkavat useimmiten jo kukonlaulun aikaan. Unen vähyys ja aikaiset heräämiset ovatkin olleet minulle yksi suurimmista haasteista ja sen vuoksi olen halunnut opetella aamuvirkuksi. Sitä sanotaan, että ihminen on tehokkaimmillaan aamuisin ja että aamuvirkut ihmiset jopa menestyisivät muita paremmin? Totta tai ei, minulla on muutamia kikka kolmosia hihassani, joita käytän aamuväsyn taltuttamiseen.

Miten tulla aamuvirkuksi? Tässä minun vinkkini:

  • Jos päiväsi alkavat herätyskellon soittoon älä missään nimessä torkuta! Vaikka torkuttaminen on ihanaa (nolottaa myöntää, mutta joskus olen laittanut kellon herättämään paljon tarvittavaa aikaisemmin vain sen takia, että minulla olisi aikaa torkuttaa :D) ei se ole järkevää. Mielummin kello kannattaa laittaa soimaan silloin kun sinun on pakko nousta, jolloin sinulla ei yksinkertaisesti ole aikaa torkuttamiseen.
  • Laita kello soimaan toiselle puolelle huonetta. Tämä on todella ärsyttävä, mutta erittäin tehokas tapa herätä! Sinun on pakko nousta sängystä ylös, jotta saat herätyskellon pois päältä. Tällöin sinun on myös helpompi pysyä ylhäällä kun olet jo kerran noussut. Toiminut ainakin minulle hyvin!
  • Juo lasi jääkylmää vettä ja pese kasvot raikkaalla vedellä.
  • Raikas ilma. Kävelylenkki ulkona raikkaassa ilmassa herättää tehokkaasti. Jos ei ole aikaa tai halua aamulla lähteä kävelylle, ikkunan äärellä tai parvekkeella muutama minuutti raikasta ilmaa hengitellen tekee ihmeitä!
  • Aamutreeni on tehokas tapa karistaa unihiekat silmistä. Kun saa veren kunnolla kiertämään kropassa, heräät tehokkaasti uuteen päivään.
  • Riittävä uni. Ex-yökukkujana voin todeta, että fakta vain on, kun menee aikaisin nukkumaan jaksaa uuteen päivään nousta paljon virkempänä seuraavana aamuna – vaikka kyseessä olisi aikainenkin aamuherätys. Tämä on toki yksilöllistä, mutta itse tarvitsen vähintään 8-9h yöunta, jotta koen oloni virkeäksi aamulla herätessäni.
  • Valmistelut seuraavaan päivään. Tykkään laittaa edellisenä iltana seuraavan päivän vaatteet valmiiksi odottamaan tai tehdä aamias smoothien tai tuorepuuron valmiiksi jääkaappiin odottamaan. Pystyn heräämään seuraavaan päivään paljon rauhallisemmin ja mukavimmissa tunnelmissa kun edellisenä iltana tekee asioita valmiiksi seuraavan aamun helpottamiseksi ja asioiden nopeuttamiseksi.
  • Rauhalliset iltarytmit. Lämmin suihku, tv-sarjojen katselu, lukeminen sängyssä, kupillinen kuumaa teetä… Jokaisella meillä on oma tapa rentoutua. En ennen pitänyt iltarentoutumista tärkeänä, mutta nyt ymmärrän miten rentouttavat ja rauhalliset iltarytmit todellisuudessa parantavat huimasti unenlaatua.

 

Olisi kiva tietää minkälaisia aamuvirkkuja tai iltakukkujia lukijoideni joukossa on! Entä onko teillä antaa vielä lisää vinkkejä millä unihiekat saa karistettua aamulla tehokkaasti pois?

 

Photos: Niki Strbian

 

 

Kommentit

Kommentoi
  1. Janem

    Hyvä postaus! Itse olen kaikista tehokkaimmaksi todennut juuri nimenomaan tuon ulkona kävelyn, varsinkin kirpeillä pakkasilla on varma että herää! Käytän myös piikkimattoa joka ilta ennen nukkumaanmenoa, se rentouttaa ja tutkitusti parantaa unenlaatua. Oon ainakin huomannut sen vaikuttavan myös heräämiseen:D

    • Metti Forssell

      Kiitos! Ja hei hyvä idea! Olen aikaisemminkin kuullut tällaisen piikkimaton tehokkuudesta, mutten ole vielä koskaan testannut. Täytyypä nyt kokeilla tätäkin 🙂 Hyvää viikonloppua 🙂

  2. sanniiiiis

    Oma hyvinvointi on parantunut niiin paljon kun n. vuosi sitten aloin keskittymään ihan kunnolla nukkumiseen. Olen aina nukkunut mielestäni hyvin, enkä ikinä ole ollut mikään hirveä yökukkuja, mutta viime vuonna etsin itselleni sen luonnollisen ajan herätä niin että nykyisin herään tasan 06:50 jopa ilman herätyskelloa, mutta myös niin että menen oikeasti sänkyyn niin että saan vähintään 8h, mieluiten ainakin 8.5h unta, vaikka se tarkoittaisi että pitää vähän aikasemmin siivoilla kämppää ja jättää joku sarja viikonloppuun. Tietenkin kun olen sinkku ja asun vaan yhden kämppiksen kanssa on aika helppo mennä sänkyyn jo kymmeneltä, mutta itse huomaan ainakin selviä eroja tehokkuudessa ihan vaan sen takia että voin aloittaa opiskelupäivän jo kahdeksalta ja lopettaa neljältä (iltapäiväkeskittyminen puuttuu multa täysin :D) ja koska olen levännyt. En myöskään ole ollut sairas, siis edes pienessä nuhassa, melkein vuoteen ja uskon että nukkuminen on tärkein siihen vaikuttanut asia!

    • Metti Forssell

      Wautsi! Unella ja nimenomaan riittävällä unen määrällä on todellakin vaikutusta kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin 🙂 Olisi upeaa, jos joskus itsekin pääsisin sellaiseen rytmiin, ettei tarvitsisi edes herätyskelloa käyttää. Ja tuo on niin totta, että aamulla on tehokkaimmillaan ja iltaa koti mentäessä tehokkuus laskee ja keskittymiskyky heikkenee.. 😀 Ihanaa viikonloppua!

  3. TW

    Aikaiset aamut vaatii aikaisen nukkumaanmenon, meillä mennään tiettyyn kellonaikaan aina sänkyyn, vaikka ei nukuttaisi. Yleensä kymmeneltä, koska pikkuväki herää aina kuudelta. Syvän ihanan yöunen saan parhaiten kun on lämpimät villasukat ja avantouinnin rentouttamat jäsenet. Avantouinti parantaa kaikki vaivat, poistaa stressiä ja nukun kuin tukki.

    • Metti Forssell

      Oi! Uskon, että avantouinnilla on todella rentouttava vaikutus kroppaan. Täytyy itsekin kokeilla! 🙂

  4. Sara

    Hyvä postaus! 🙂
    Olisi kiva kuulla pitkästä aikaa lapsiperheen arjestanne. Miten arki Lucas-kuopuksen kanssa sujuu muiden kiireiden keskellä ja mitä kuuluu isosisko-Lilialle? 🙂

    • Metti Forssell

      Kiitos! ja hei joo, ehdottomasti. Laitan update -postausta kehiin 🙂

  5. Sari

    Itsellä toimii parhaiten piikkimatto! Aamulla se hetkeksi selän alle ja ei mene kauaa kun olo piristyy huomattavasti!

    • Metti Forssell

      Hei! Tätä on moni suositellut. Itse ei ole tullut vielä kokeiltua, mutta nyt täytyy kyllä ehdottomasti testata 🙂

  6. pauliina

    Illalla lukeminen, varma unen tulo! Ihan riittää että, katselee naistenlehdestä kauniita kuvia. 🙂
    Laitan aamuksi myös kaiken valmiiksi, lataan kahvinkeittimenkin valmiiksi että aamulla vaan napin painallus.

    Toinen minkä huomannut, kun nukut 8-9h niin ei se aamu herääminen niin kamala asia ole.

    • Metti Forssell

      Sama homma. Itsekin tarvitsen juuri tuon 8-9h unta, että aamulla olo olisi pirteä. Yleensä vain kun yöllä joutuu niin monta kertaa heräämään vauvan kanssa, olo aamulla herätessä on kaikkea muuta kuin pirteä 😀 Nukahtamisen suhteen puolestaan minulla ei olekaan koskaan ollut mitään ongelmia. Jo tyynyt näkeminen saa minut nukahtamaan, haha 😀 Hyvää viikonloppua!

  7. Heidi

    erittäin hyvä postaus! itsellä toimii tuo herätyskello kauemmaksi pirisemään ja nassun pesu viileällä vedellä aamuisin. sun blogi on niin inspiroiva ja hyvänmielen blogi kauniiden kuvien kera 🙂

    • Metti Forssell

      Ihan mahtava kuulla, kiitos paljon Heidi ja mukavaa viikonloppua! 🙂

  8. Uraäidin Ruuhkavuodet

    Hyviä vinkkejä! Jännä vain, että esim. Pupulandia-blogin Jenni antoi hiljattain ihan erilaisia vinkkejä liittyen torkuttamiseen. Itse olen siitä sinun kanssasi samaa mieltä. Jos torluttaa, tulos on vain tahmea aamuhorros, joka ei virkistä.
    Sitä vain jäin ihmettelemään, että miten kummassa pääset sammuttamaan herätyksen toiselta puolen huonetta ilman että koko muu perhe herää?

    • Metti Forssell

      Niin, eiväthän kaikki keinot toimi kaikille. Nämä olivatkin vain minun vinkkini 😉 Tässä herätyskello tempussa täytyykin olla erittäin nopea, etteivät muut herää. Sen vuoksi se onkin niin tehokas kun pitää pompata sängystä nopeasti 😀

  9. Anna

    Näissä kuvissa on ihana rauhallinen tunnelma. Kiitos!

    • Metti Forssell

      Kiva kuulla kiitos! Mukavaa viikonloppua 🙂

  10. Mirjam

    Minulle äitiydessä (kolme lasta) ehdottomasti vaikeinta on ollut joutua luopumaan unista ja niiden ajoittamisesta siihen hetkeen kun niitä tarvitsisi. Kiinnostaisi kuulla mihin aikaan menet nukkumaan? 🙂 Itse en millään malttaisi, kun omaa aikaa on vain silloin kun lapset nukkuu. Ja olen joka aamu väsynyt. Ja joka päivä. Koko päivän. :/

    • Metti Forssell

      Totta, kyllä kokoaikainen väsymys minuakin painaa, vaikka yritän nukkua joka yö mahdollisimman paljon. Pikkuinen poikamme kuitenkin valvottaa edelleen öisin suhteellisen paljon niin nukkumiseni on hyvin katkonaista. Voisin vain kuvitella mikä tilanne sinulla on 3 lapsen kanssa! Tsemppiä! Itse menen nukkumaan viimeistään 23-24 aikaan, joskus kyllä aikaisemminkin. Yleensä teen töitä/koulua vielä lasten mentyä nukkumaan, koska juuri kuten sanoit, silloin on se pieni hetki päivässä kun on hetki omaa aikaa 🙂 Kaikesta huolimatta rentouttavaa viikonloppua! 🙂

  11. Maya

    Mä olen myös ollut aina tuollainen torkuttaja – liukuva työaika oli mun pelastus.

    Nyt kuitenkin kotona 7kk vauvan kanssa ja juuri tänään totesin, että epäilisin onko tuo aamuvirkku lapsi mun, mutta äidillä ei taida epäilykselle olla sijaa… ? tyttö on ruvennut heräämään puoli kuuden aikoihin, eikä aiemmin toiminut kainaloon ottaminenkaan tuo enää lisätuntia uneen. Ja nyt on vielä flunssassa, yskän takia valvottiin tunti myös yöllä.

    Mäkin tarvitsisin sen 8h unet, mutta niinkuin monella muullakin, se ainoa oma hetki on tytön mentyä nukkumaan. Silloin käyn suihkussa, teen tytölle ruokia, syön iltapalaa, siivoilen keittiötä, tai otan ihan omaa aikaa hyvän lehden parissa kynsiä lakaten. Ja tietty viikonloppuisin vietetään parisuhdeaikaa. Eli väkisin siinä se pari kolme tuntia menee ja sänky kutsuu lähempänä puoltayötä… onneksi ainakin toistaiseksi nukahdan heti kun laitan vain silmät kiinni. ?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Toimitus suosittelee

Tilaa Elle

Seuraa Elleä