Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Mistä luksuslaukun hinta muodostuu – kotimainen laukkuvalmistaja Lovia avaa hinnoittelunsa kuluttajille

10.04.2018

Uuden ajan luksuslaukku paitsi näyttää hyvältä myös kestää sen, että tuotantoketjua tarkastellaan avoimesti, uskoo kotimainen brändi Lovia.

”Perinteinen luksus ei sovi meidän ideologiaamme”, asustebrändi Lovian perustaja ja suunnittelija Outi Korpilaakso toteaa.

Ajatus jatkuvasta tavaran lisääntymisestä sai hänet ahdistumaan niin, että muutama vuosi sitten syntyi yritys, joka käyttää materiaalinaan vain huonekalutehtaiden ja ruokateollisuuden ylijäämänahkaa.

”Aloin suunnitella ja valmistaa asioita muiden roskista.”

Ekologisuuden ja kestävän designin lisäksi Lovian konseptiin on alusta alkaen kuulunut tuotantoketjun läpinäkyvyys. Jatkossa myös hinnoittelun perusteet avataan asiakkaalle. Jokaisella tuotteella on oma yksilöllinen numeronsa, DNA-koodi, jonka avulla asiakas voi Lovian nettisivuilla selvittää tuotantoprosessin vaiheet ja sen kustannukset.

Koodin avulla selviää muun muassa, että Lovian laukuissa suurin kustannus on tuotanto: laukut tehdään artesaanikäsityönä Italiassa. Lähempää tarpeeksi laadukasta työnjälkeä ei löytynyt. Esimerkiksi 420 euron hintaisen Kaiho-laukun hinnasta 98 euroa on mennyt tuotantokuluihin.

Myös ympäristöasiat on huomioitu tuotantoketjun jokaisessa vaiheessa: Suomeen valmiit laukut päätyvät maareittejä pitkin, ja ne pakataan kierrätyspuuvillasta valmistettuihin suojapusseihin.

Mitä hyötyä läpinäkyvästä hinnoittelusta sitten on? Korpilaakson mukaan se pakottaa valmistajan eettiseen tuotantoon. Usean satasen maksava laukku saattaa tuntua kaupassa kalliilta, mutta kun huomaa, keiden kaikkien palkka siitä maksetaan, hinnoittelu tuntuukin ymmärrettävältä. Kuluttaja näkee, että tuotantoprosessiin osallistuneille maksetaan reilu korvaus. Kun kaikille maksetaan hyvin, tuotteesta tulee kalliimpi.

Toinen tuotteen hintaan merkittävästi vaikuttava tekijä on se, millaisen katteen tuotteen myyjä – oli se sitten tavaratalo, kivijalkaputiikki tai nettikauppa – haluaa. Korpilaakson mukaan monien tavarataloissa tai kivijalkakaupoissa myytävien luksustuotteiden hintalappu on jopa kuusinkertainen valmistajan tuotantokustannuksiin nähden. Siksi Lovia päätti irtautua jälleenmyyjistä, ja tuotteita myydään jatkossa pääasiassa brändin omassa verkkokaupassa. Tämän vuoksi uuden malliston hinnat ovat noin 30 prosenttia entistä alhaisemmat.

”Asiakas saa rahoilleen enemmän vastinetta – aikaa kestävän designtuotteen, joka on myös eettinen ja ekologinen”, Lovian toimitusjohtaja Anna Lehtola selittää läpinäkyvän hinnoittelun tavoitteita.

Lovian läpinäkyvä hinnoittelu alkaa 11.4.

Lue lisää:

Uskomaton keksintö, Lovia! Lohesta designlaukuksi

Kevään suurin hitti on vyölaukku – tässä on 5 parasta mallia

Suomi-muodin suurimmat trendit – katso stailistin kuusi täsmävinkkiä

 

Teksti
Kuvat Lovia
Tilaa Elle

Seuraa Elleä