Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Gluteenitonta ruokaa helposti – ruokabloggaaja Tuulia Talvio jakaa parhaat vinkkinsä

07.12.2017

Gluteenittomiin resepteihin erikoistunut ruokabloggaaja Tuulia Talvio kyllästyi ruokahävikkiin ja suunnitteli ystävänsä kanssa palvelun arjen ruokarallin helpottamiseksi.

Tuulia on suunnitellut Vegmealsin ateriat niin, että niiden valmistukseen menee kokemattomaltakin kokilta puolisen tuntia. ”Paras palaute on, kun 
ihmiset kiittävät keliakia-diagnoosin jälkeen, ettei uusi viljaton elämä tunnukaan niin ankealta reseptieni ansioista.”

Tuulia Talvio, 27, on helsinkiläinen hyvinvointibloggaaja ja ruokakirjailija. Hän kehitti Tuulia Järvisen kanssa gluteenittomia kasvisruokia tarjoavan Vegmeals.fi-ruokapalvelun, jonka avulla voi tilata kotiin arkiviikon (ma–to) ruokatarvikkeet resepteineen Alepan Kauppakassi-verkkokaupasta.

Miten päädyit tekemään ateriasuunnitelmapalvelun?

”Meal preppaus on Jenkeissä iso trendi ja saapunut jo Suomeenkin. Minun on jo vuosia pitänyt keliakiani takia suunnitella omat ateriani hyvissä ajoin. Olen huomannut, kuinka paljon aikaa ja rahaa se säästää, ja haluan kannustaa siihen muitakin. Esimerkiksi Suomessa nelihenkinen perhe voi säästää vuodessa 300 euroa ruokasuunnittelulla ja minimoimalla hävikin. On arjen luksusta, kun tietää, että kotona odottaa valmis ruoka. Joka päivä ei vain ehdi valmistaa ruokaa alusta asti. Ruokasuunnittelu on helppo tapa ennakoida omaa hyvää oloa. Kauheinta on mennä nälkäisenä kauppaan ihmettelemään, mitä tänään söisi.”

Mistä Vegmeals-ateriasuunnittelupalvelussasi on kyse?

”Kollegani Tuulia Järvinen oli kehittänyt jo joitakin vuosia sitten ateriasuunnittelmapalvelun, jossa hän laati viikon ruokalistan, reseptit ja niiden valmistukseen tarvittavan kauppalistan ruokaostoksista. Pian lanseerauksen jälkeen Tuulia jäi äitiyslomalle, ja sieltä palattuaan aloimme miettiä, kuinka voisimme parantaa palvelua yhdessä. Vegaanitrendin myötä kasvisruokapalvelulle on kysyntää. Minun asiantuntemuksen ja Tuulian kokemuksella syntyi Vegmeals. Se on vegaani ja gluteeniton ruokapalvelu, jonka tarkoitus on helpottaa arkea, vähentää ruokahävikkiä ja varmistaa, että kasviksia on ruokavaliossa yli suositusten. Tarjoamme ruokalistat ja reseptit neljälle viikolle. Ateriat on suunniteltu niin, että niiden valmistukseen menee puolisen tuntia ja ne onnistuvat kokemattomaltakin kokilta.”

Lue myös: PS Olen vegaani -kanavan perustajat: ”Suurin osa seuraajistamme on sekasyöjiä” 

Vinkkisi viikon ruokalistan suunnitteluun?

”Sunnuntaina kannattaa tehdä kaksi asiaa: valmistaa hyvää ruokaa isompi määrä, josta riittää vielä alkuviikolle ja laatia seuraavan viikon ruokalista, ainakin maanantaista torstaihin. Jos ruokaostokset tekee kerran viikossa, kannattaa alkuviikosta valmistaa ruoat, joiden valmistuksessa käytetään yrttejä, sillä ne säilyvät tuoreina vain muutaman päivän. Loppuviikkoon voi sijoittaa pastakastikkeet, joiden valmistukseen käytetään vaikkapa tomaattimurskaa. Lisäksi kannattaa suunnitella samalle viikolle ruokia, joihin käytetään osittain samoja raaka-aineita. Vihanneksista saa paljon erilaisia ruokia aikaan, kuten pastakastikkeen, keiton ja padan. Jo se, että suunnittelee ateriat etukäteen, vähentää ruokahävikkiä merkittävästi. Jos ruokaa jää yli, kannattaa se pakastaa. Myös aamu- ja välipaloja on helppo tehdä kerralla iso satsi pakkaseen ja ottaa sieltä edeltävänä iltana sulamaan tarpeen mukaan. Pakastan itse esimerkiksi banaanileipää siivuittain, jolloin sitä on helppo napata aamulla mukaan. Blogistani löytyy myös resepti aamupalakekseihin, jotka ovat tosi käteviä pakastettavia.”

Miten päädyit kehittelemään gluteenittomia reseptejä?

”Ihoni oli huonossa kunnossa, ja kärsin herkästä vatsasta ja flunssakierteestä. Olin juuri tavannut mieheni, enkä kehdannut valittaa, että vatsaan sattuu, kun söimme usein hänen lempiruokaansa pastaa. Olin hurahtanut Suomeen juuri silloin rantautuneeseen superfood-buumiin ja alkanut sitä kautta testata erilaisia smoothieta ja raakaherkkuja. Tajusin, miten suuri vaikutus ruoalla on vatsani ja ihoni hyvinvointiin. Pian minulla todettiinkin keliakia, ja jätin viljat kokonaan pois ruokavaliostani. Samalla mietin, miten sokerin voisi korvata leivonnassa. Silloin elettiin rasvattomien jogurttien kulta-aikaa. Terveelliset herkut alkoivat kiinnostaa.”

Lue myös: Puurolan perustaja Eveliina: ”Tutustuin mieheeni työni kautta, sillä hänellä oli hodaripyörä” 

Mitä hyötyä gluteenittomuudesta on?

”Gluteenin jätettyäni vatsani ei ollut enää kipeä, hiukseni paksuuntuivat, iho parani ja vireystaso nousi. Gluteenittomuus ei silti tarkoita, että pitää puputtaa pelkkiä kasviksia. Olen itse flexaaja: syön pääosin gluteenitonta kasvisruokaa, mutten kieltäydy kylässä liharuoasta, jos sitä tarjotaan. Maitotuotteita käytän vähän, ja blogiin kirjoitan vain kasvisreseptejä. Nykyään syömme edelleen mieheni kanssa pastaa, mutta valitsemme vehnättömiä vaihtoehtoja. Täysjyväinen riisipasta on suosikkini. Ruokaa ja herkuttelua ei tarvitse demonisoida ja ajatella, että jos nyt ryhdyn vähentämään sokeria, en voi enää koskaan syödä karkkia. Isäni aloitti juuri sokerilakon ja kyselee minulta innoissaan vinkkejä sokerittomiin herkkuihin.”

Miten herkuttelet?

”Seitsemän gluteenittoman vuoden jälkeen on helppo olla tilaamatta kahvilassa korvapuustia, vaikka välillä sitä tekeekin kovasti mieli. Karkeista olen onnistunut irtaantumaan, enkä himoitse niitä koskaan. Teini-iässä sitä olisi voinut olla vaikea kuvitella, sillä vetäisin monesti sunnuntai-iltaisin 300 grammaa irttareita. Nykyään korvaan makeanhimon raakasuklaalla tai mulperimarjoilla. Herkuttelen myös leipomalla, mutta silloin teen vaikkapa suklaakakun gluteenittomana, maidottomana ja ilman valkoista sokeria.”

Lue myös: Kakkumuija Mona Tähtinen: ”Jos kakku saa ihmiset hymyilemään, olen onnistunut”

Miksi perustit blogisi?

”Opiskelen Aalto-yliopistossa työpsykologiaa ja lähdin Sveitsiin vaihtoon syksyllä 2012. Luin hyvinvointiblogeja ja innostuin omasta, sillä sitä kautta pystyin kertomaan kuulumisiani perheeseeni ja jakamaan vinkkejä ja kokemuksiani hyvinvoinnista. Opettelin itse valokuvaamaan ja siitä tuli pian intohimoni. Vähitellen blogi herätti kaupallista kiinnostusta, ja perustin toiminimen. Suomeen paluun jälkeen tein töitä myös konsulttitoimistossa, kunnes oli taas aika pakata laukut ja suunnata Amsterdamiin mieheni opiskeluiden perässä. Sinä aikana saimme ystäväni Virpin kanssa idean jäätelökirjasta. Omakustanteinen e-kirjamme ilmestyi kesällä 2016. Aika pian saimme kustannusdiilin Jenkeistä. Päätin laittaa opinnot hetkeksi jäihin ja omistautua täysipäiväiselle yrittäjyydelle. Erilaisia töitä tekemällä olen oppinut, ettei tavallinen toimistorytmi sovi itselleni. On vaatinut rohkeutta puuhailla omaa juttua: näyttäydyin varmasti alkuun hyvinvointihurahduksieni kanssa oudolta tyypiltä. Nyt on ihana huomata, kuinka opiskeluaikaiset ystävät kyselevät minulta blenderi- ja smoothievinkkejä.”

Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä arvoja ruoassa?

”Hyödynnän ruokapalvelussamme ja kokkailussa ylipäätään satokauden raaka-aineita ja suosin puhtaasti ja lähellä tuotettua ruokaa. Luomua voi ja kannattaa suosia silloin kun se on mahdollista, mutta ei siitäkään kannata tehdä päähänpinttymää. Ruoka on nautinto.”

Mistä löydät inspiraation resepteihin?

”Matkoilta, ravintoloista, Pinterestistä ja Instagramista. Joskus tietyn sesongin hedelmät tai kasvikset innostavat testaamaan uutta reseptiä. Juuri nyt to do -listallani on opetella käyttämään lanttua ja naurista. Opettelen myös leipomaan täydellisiä gluteenittomia korvapuusteja.”

Tuulian aamupalakirja Good Morning by Tuulia on ladattavissa ilmaisena e-kirjana blogista.

Lue myös:

Sara La Fountain: Ei ole ruokaa, mitä en suostu syömään”

Kansanedustaja Li Andersson: ”Ruoan kalleus suututtaa”

Juontaja Maria Veitola: ”Ruoasta pitää tulla vahva olo”

 

teksti Jaana Forsberg
kuvat Mari Lahti
Tilaa Elle

Seuraa Elleä