Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Oletko se tyyppi, jolla on aina kylmä? Tästä paleleminen johtuu

23.02.2019

Paksu villapaita ei lämmitä, ja vaikka pukisit päällesi vain lisää vaatetta, palelet silti. Kuulostaako turhan tutulta?

Tuntuuko, että palelet ennemmin kuin hikoilet? Et ole yksin. Kerromme, miksi toiset palelevat helposti muiden hikoillessa samassa lämpötilassa.

Paleleminen ja ruumiinrakenne

Kehon lämpötilaan vaikuttavat eri puolilta kehoamme saapuvat signaalit. Signaaleja tulee esimerkiksi lihaksista, verenkierrosta ja elimistä, ja ne välittävät aivoihin tietoa optimaalista ruumiinlämpötilasta. Kun iho viilenee, alkaa automaattisesti tuntua kylmältä, jopa niin kylmältä, että tekee mieli pukea se kaikkein paksuin villapaita.

Ruumiinrakenne ja lihasmassa vaikuttavat siihen, paleletko helposti. Usein vanhukset ja erityisesti naiset palelevat herkemmin. Tämä selittyy lihasmassan suhteella vartalon pinta-alaan. Mitä pienempi lihasmassa, sitä helpommin palelet, sillä lihakset tekevät työtä levossakin, jolloin myös paleleminen vähenee. Kylmyyden tunne ja palelu eivät siis tarkoita, että kehon lämpötila olisi yhtään keskimääräistä alhaisempi. Keho joutuu tekemään enemmän töitä, sillä automaattisesti työskentelevä lihaksisto on pienempi, ja tällöin alkaa palella.

 

Kylmyyden tunne ja palelu eivät siis tarkoita, että kehon lämpötila olisi yhtään keskimääräistä alhaisempi.

 

Ota avuksi treeni ja kylmät suihkut

Hyviä uutisia palelemiseen kyllästyneille, siihen löytyy apua – ja vielä kotikonstein!

Ehdottomasti paras tapa vähentää palelemista, on treenaaminen, erityisesti lihaskuntoharjoittelu. Kun lihaksisto alkaa kehittyä, lihakset kasvavat ja aineenvaihdunta lisääntyy, keho tekee töitä kuin itsestään.

Kylmä on kaveri – kannattaa kokeilla.

Palelua voi yrittää vähentää myös altistamalla itsensä kylmyydelle hyvin lyhyissä jaksoissa, kuten suihkussa. Kokeile aloittaa vaikka kymmenellä sekunnilla kerrallaan. Pidennä aikaa jokaisella kerralla. Näin kehosi oppii sietämään kylmyyttä.

Milloin palelijan kannattaa mennä lääkäriin?

Useimmiten paleleminen yksinään ei ole lainkaan vaarallista. Jos paleluun liittyy huonovointisuutta ja heikkoutta, kannattaa se tutkia. Paleleminen yhdessä muiden oireiden kanssa voi viitata esimerkiksi kilpirauhasen toimintahäiriöön.

Lähde: ELLE

Lue myös:

Ihon kosteutus on nyt megatrendi – 10 askelta kauniiseen ihoon

Stefanie Hagelstam: ”Kovan sykkeen treenin jälkeen iho hehkuu”

Fit.fi Hävettääkö treenaamisen aloittaminen?

 

 

 

teksti Ida suntio
kuva Fotolia
Tilaa Elle

Seuraa Elleä