Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

LÄPINÄKYVÄ MUOTI

09.04.2019 Ei kommentteja

KUVAT ANGELINA ILMAST
HAALARI / WEEKDAY (pr gift)
SUKAT JA POOLO  / WOLFORD
KOROT / HÖGL

Viime viikolla oli suomalainen ylikulutuspäivä. Se tarkoittaa sitä, että suomalaisten laskennallinen vuosittainen kiintiö maailman luonnonvaroista on tältä vuodelta käytetty. Tästä minulle tuli mieleen kirjoittaa kestävästä ja läpinäkyvästä muodista.

Jotta ylikulutuspäivää saataisiin venytettyä pidemmälle, tarvitaan kiertotaloutta ja vertaiskauppaa. Suunta on siinä mielessä hyvä, että ihmiset ostavat yhä enemmän käytettyjä vaatteita ja kannattavat kierrätystä. Tällä hetkellä eletään myös vahvasti vaateteollisuuden muutoksen aikaa. Olen jutellut jonkin verran nuorten kanssa ja he ovat entistä tietoisempia mitä tulee vastuullisuuteen ja kulutukseen. Pikamuoti on selkeästi sellainen, jonka suosio nuoremman sukupolven kohdalla on vähentymässä. Pikamuotiketjuissa eletään myös muutosten aikaa. Yhä enemmän tehdään mallistoja kierrätetyistä materiaaleista vastuullisuustavoitteiden saavuttamiseksi.

Vaikka olen tällä alalla, olen nykyään hyvinkin tietoinen omasta kulutuksestani. Nykyään vilkaisen tuotteiden lappuja ja olen tullut tietoisemmaksi tuotteisiin käytettävistä materiaaleista. Tiesittekö muuten, että Tencel on yksi ekologisimpia materiaaleja tällä hetkellä? Se on valmistettu esim. eukalyptuspuusta, koivusta ja männystä. Materiaali on vähän kuin viskoosia, mutta ympäristöystävällisempää. Myös pinatex on materiaalina mielenkiintoinen, sillä se on kuin nahkaa, mutta valmistettu ananaksen lehdistä.

Läpinäkyvyys vaateteollisuudessa on erittäin ajankohtainen ilmiö. Kämp Gardenin virolaisessa pop up shopissa on esillä Ellen Richard -niminen brändi, joiden vaatteisiin on eteen painettu se mitä materiaaleja tuotteessa on käytetty. Myös H&M kertoi muutama päivä sitten julkaistussa vastuullisuusraportissa, että 57% kaikesta sen tuotteissaan käyttämästä materiaalista on kierrätettyä tai muuten vastuullisemmin tuotettua. H&M haluaa olla mukana edistämässä muodin suljettua kiertoa, joka tarkoittaa sitä, että vaatteiden valmistuksessa ei käytettäisi uusia materiaaleja, vaan vanhat kankaan otettaisiin talteen ja kierrätettäisiin. Yrityksen tavoitteena on myös se, että ensi vuonna kaikki tuotannossa käyttämä puuvilla olisi vastuullisemmin tuotettua. Tosiasia on kuitenkin se, että esimerkiksi luomupuuvillan tuottaminen kuluttaa yhtä paljon vettä kuin normaali puuvilla. Yhden puuvillapaidan valmistaminen kuluttaa jopa 2700 litraa vettä. Olisi hienoa, jos jokaisen tuotteen kohdalla lukisi materiaalien ja valmistusmaan lisäksi tehdas missä vaate tai asuste on tuotettu sekä itse tekijän nimi.

Miten sitten itse voisi shoppailla vastuullisemmin? Kannattaa suosia laatua ja ajattomuutta. Kirpparit on hyviä paikkoja myydä ja ostaa tuotteita, koska niillä tehdään bisnestä, mutta ei minkään kustannuksella eli kuluttamatta sen kummemmin luonnonvaroja. Ja vaikka olen itse tällä alalla, niin olen kuitenkin nykyään enemmän kiinnostunut näistä asioista ja koen, että meillä kaikilla on parannettavaa tällä saralla.

Täytyy kuitenkin sanoa, että suunta on tällä hetkellä hyvä ja ollaan menossa koko ajan kohti vastuullisempaa ja läpinäkyvämpää tuotantoa!

ps. Weekdayn SS19 Limited Edition -mallisto, kuten tämä haalari, on valmistettu 100% kierrätetyistä materiaaleista.

xx Didem

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Toimitus suosittelee

Tilaa Elle

Seuraa Elleä