Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

JET LAGIN KOURISSA

25.02.2019 1 kommentti

KUVAT ANGELINA ILMAST
Aikaerorasitus on ikävä seuralainen. Nyt viikonloppuna lauantain ja sunnuntain välisen yön nukuin ensimmäistä kertaa täydet yöunet ja olen pikku hiljaa selättämässä jet lagia. Välillä kuitenkin iskee se kauhea väsymys, jolloin silmät painuvat kiinni ihan itsestään. Paras tapa selättää kauheat väsymyskohtaukset on liikkua mahdollisimman paljon ulkona silloin, kun aurinko paistaa. Näin sisäinen rytmi korjaantuu itsestään eikä jet lagin selättämiseen mene niin kauan. Pahinta on jäädä hotelliin nukkumaan ja niin sanotusti vain nukkua väsymystä pois, jolloin tulee vain entistä väsyneemmäksi. Kannattaa vain sinnitellä niin pitkälle iltaa kuin mahdollista ja koittaa välttää päiväunia. Jotkut ottavat melatoniinia, mutta itse en tykkää käyttää sitä, koska se tekee seuraavanakin päivänä olon niin tokkuraiseksi. On tärkeää juoda mahdollisimman paljon vettä, liikkua ja syödä säännöllisesti. Myös lasi viiniä voi auttaa unensaannissa ja rentouttaa ennen nukkumaanmenoa.
Oltiin viikonloppuna Voda Spassa saunomassa ja uimassa sekä ravattiin kuuma- ja kylmäaltaiden välillä vuoron perään. Olo oli uinnin ja saunomisen jälkeen raukea. Ensimmäinen ilta, kun sain venytettyä nukkumaanmenoa siihen kymppiin asti. Se oli myös ensimmäinen yö kun nukuin täydet yöunet. Saunominen ja uiminen illalla oli itseasiassa hyvä jet lagin tasottaja.
Täällä aamu alkaa aikaisemmin kuin Suomessa ja aurinko laskee jo kuudelta illalla. On ihana herätä aamulla upeisiin maisemiin ja aurinkoon, joka tuo heti enemmän energiaa päivään. Varsinkin täällä Santa Monicassa näkee paljon reippailevia ihmisiä super aikaisin aamulla termoskahvit kädessä.
Olen iän myötä alkanut entistä enemmän kiinnittämään huomiota säännölliseen rytmiin ja unen laatuun. Lapsen kanssa unirytmi on tärkeä pitää säännöllisenä, jotta jaksaa hoitaa kaikki velvollisuudet ja olla mahdollisimman energinen ja tehokas. Huomaan vuosi vuodelta enemmän sen, miten suuri vaikutus unen määrällä ja laadulla on. Menen nykyään aikaisemmin nukkumaan kuin ennen ja pyrin menemään sänkyyn Lucan kanssa samaan aikaan. Valmistaudun nykyään nukkumaanmenoon jo kymmeneltä illalla, jolloin vain rauhoitun ja luen esimerkiksi kirjaa. Olen tehnyt sellaisen päätöksen, että keskeytän kaikki askareet illalla ja jatkan mieluummin seuraavana aamuna. Mitä aikaisemmin herää, sitä efektiivisempi päivä on edessä, jolloin ne tiskit ja pyykitkin saa paremmin hoidettua. Menen siis mieluummin pari tuntia aikaisemmin nukkumaan, jolloin saan yksinkertaisesti enemmän aikaiseksi. Olen lukenut jostain, että olisi terveellisempää mennä nukkumaan ennen kahtatoista, jolloin syvä uni olisi laadukkaampaa. Olen nyt pitänyt kiinni tästä unirytmistä koko tämän vuoden ajan. Viime jouluna unirytmi meni nimittäin ihan sekaisin, kun meillä oli niin paljon vieraita ja hommaa koko ajan sekä valvottiin niin paljon.
Seuraavaksi aamusmoothiet ja kohti Disney Landia, joka aukeaa kello 9.00. 🙂 Ollaan siellä heti kun portit aukeaa. Sinnekkin kannattaa ehdottomasti suunnata arkipäivänä, jolloin taas välttää pahimmat ruuhkat.
xx Didem
  1. Anna K

    Moikka! Minkälainen kokemus oli Voda Spa? Oliko teillä lapsia mukana? Saako siellä ottaa skidit mukaan altaalle?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Toimitus suosittelee

Tilaa Elle

Seuraa Elleä