Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Oletko sinäkin väsynyt suorittamiseen somessa?

11.09.2015

Kotimatkalla eteen avautuu huikea auringonlasku. Kaivat puhelimen esiin, otat muutaman kuvan. Valitset niistä parhaan ja valikoit sopivaa filtteriä. Erityisen nokkelaa kommenttia ei tule mieleen, mutta jaat silti kuvan Instassa ja Facessa. Jatkat matkaa ja kaivat puhelimen minuutin välein taskusta nähdäksesi, onko joku tykännyt.

Aina mukana kulkevasta pikku apurista on tulossa elämäämme hallitseva tyranni. Some tekee meistä levottomia sieluja, jotka eivät pysty istumaan ystäviensä seurassa vilkuilematta puhelinta. Kun kohtaamme jotain kiinnostavaa, alamme miettiä, miten siitä saisi sähäkän statuksen tai twiitin. Ravintolamme valitsemme sen mukaan, mikä sopii someimagoomme.

On aika alkaa pitää huolta siitä, ettei somesta kaikkoa kaikki hauskuus.

some

Aika- ja ajatusvaras

Kahdessa paikassa oleminen samaan aikaan on harvoin rentouttavaa. Ei siis ihme, jos somettaminen välillä tuntuu suorittamiselta. Aamukahvilla-blogin Henriikka Simojoki kertoo, että häntä rasittaa eniten juuri keskittymisen puute: se, että kesken ravintolaillan iskee vimmainen tarve tarkistaa puhelimeen tulleet viestit.

– Välitilassa roikkuminen on pahinta.

Simojokea on auttanut selkeä rajanveto. Kun hän avaa Instagramin, hän selaa sitä kunnolla ja keskittyen, ja tulee sitten pois. Simojoki on myös ottanut tavaksi pitää kerran viikossa nettivapaan päivän. Ajankäyttöön liittyviä ongelmia voi ratkaista erilaisilla sovelluksilla – jos nimittäin uskoo, että sillä se lähtee, millä on tullutkin. Keskittymistä voi auttaa, kun puhelin kertoo, koska sometetaan ja koska ei.

Suorittamisen makua voi tulla siitäkin, että vaikka digitaaliset velvollisuutemme lisääntyvät, konkreettiset velvollisuudet eivät osoita vähentymisen merkkejä. Pyykit on yhä pestävä, kokouksissa käytävä, äitiä tavattava.

Parhaimmillaan digi- ja oikea elämä täydentävät jouhevasti toisiaan. Yhteydenpito kaukana asuvaan ystävään käy näppärästi Whats Appilla tai Messengerillä, mutta se ei korvaa istumista kasvokkain saman pöydän ääressä. Samalla pitäisi kuitenkin onnistua olemaan kiehtova somepersoona.

some

Peukku koukuttaa

Käsi ylös, kuinka moni on joskus tehnyt jotain vain voidakseen päivittää siitä someen? Fordin tutkimuksen mukaan näin on tehnyt joka kolmas. Samassa tutkimuksessa 45 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että heidän ystävänsä vaikuttavat sosiaalisessa mediassa seikkailunhaluisemmilta kuin oikeasti ovat. Ilmiö on helppo todeta selaamalla Tinderiä: sen perusteella joka toinen suomalainen poikamies surffaa ja harrastaa extremelajeja.

Helsingin yliopiston tutkija, sosiaalipsykologi Suvi Uski on tutkinut itsensä brändäämistä ja aitouden esittämistä sosiaalisessa mediassa. Siellä tehdään asioita, jotka parantavat omaa imagoa. Kuunnellaan musiikkia, jota kuuluu kuunnella – ja kerrotaan siitä kaikille.

Somessa oman elämän ylevöittäminen on niin helppoa, että houkutukseen on vaikea olla tarttumatta. Jokainen päivitys vie meitä lähemmäs ideaaliminäämme. Uskin mukaan somessa kuitenkin arvostetaan rehellisyyttä, samoin kuin suomalaisessa kulttuurissa muutenkin. Ristiriita piilee siinä, että Facebookissa tai Instagramissa oikea aitous ei välttämättä vakuuta. Tavallinen paahtoleipä ei kiinnosta ketään, mutta jos sen päälle on sivelty sherryllä maustettua #itetein-aprikoosimarmeladia, pintaan kuohahtavat ihailun ja kateuden tunteet.

– Jos jakaa jotain aitoa, se on luultavasti latteaa, Uski sanoo.

On inhimillistä, että itsestään haluaa antaa somessa hyvän kuvan. Samaahan teemme, kun astumme ulos ovesta. Sen sijaan tuntuu arveluttavalta, jos itsetuntomme ailahtelee samaa tahtia tykkäysten kanssa. Jos kuvaa ei peukuteta, alamme miettiä, oliko kuvassa huono filtteri. Eikö aihe ollut kiinnostava? Enkö minä ole kiinnostava?

Onneksi asia ei ole näin mustavalkoinen. Sosiaalinen media voi myös parantaa itsetuntoa.

– Some tukee hyvää oloa esimerkiksi antamalla vertaistukea ja vähentämällä yksinäisyyttä, Suvi Uski sanoo.

Tämä selittää myös, miksi uhraamme someen niin paljon aikaa. Mielihyvän kokeminen koukuttaa.

Vedä rajat

Instagramissa pitäisi olla hyvä silmä. Twitterissä pärjäävät nopeat, nasevat ja hauskat, kun taas Facebookissa saisi olla mielenkiintoisia mielipiteitä. Jos vaatisimme arjessa itseltämme joka hetki yhtä paljon kuin somessa, olisimme burnoutin partaalla. Suvi Uskin mukaan somen aiheuttamia paineita selittää osaksi sosiaalisten roolien sekamelska.

– Kun ihmisen kaikki eri roolit sullotaan yhteen tilaan esimerkiksi Instagramissa, ja kaikki sosiaaliset piirit ovat siellä samaan aikaan, mikä rooli silloin on käytössä? Yksi hyvä kikka on miettiä, millainen on hyvien ystäviensä seurassa – niiden, joille ei tarvitse esittää mitään – ja verrata sitä someminäänsä. Kuinka kaukana nämä kaksi ovat toisistaan?

Myös rajojen vetäminen auttaa. Henriikka Simojoki on tehnyt itselleen selväksi, mitä asioita jakaa ja mitä ei. Syvimmät tunnot eivät kuulu sen paremmin Simojoen blogiin kuin someenkaan. Onkin hyvä pitää mielessä, mitä kaikkea somessa ei julkaista. Vain harvat avautuvat elämänsä kipukohdista, tai ainakin sellaista vieroksutaan. Henriikka Simojoki kaipaa ihmisiltä mediakriittisyyttä, sillä nettisisällöt ovat nykyisin huolellisesti viilattuja. Hän haluaa itse välillä ravistella lukijoitaan julkaisemalla epäonnistuneita kuvia. Tarkoituksena on muistuttaa, että blogi on pelkkä pintaraapaisu.

– Kamalinta on, jos ihmisiltä katoaa taju somen ja oikean elämän välillä. Ihmiset eivät ole yhtä kuin some.

Teksti: Mirjami Haimelin ja Veera Hirvonen. Kuvat Ellen toimitus.

Sovellukset, jotka auttavat

Tomato Timerin avulla voit pilkkoa päiväsi käteviin osiin: ensin 25 minuuttia töitä, sitten 5 minuuttia someaikaa. Sovellus perustuu työntekoa ja opiskelua tehostavaan Pomodoro-menetelmään.

Forest-sovellus istuttaa näytölle puun, joka puhkeaa kukoistukseen puolessa tunnissa – ellet tapa sitä näpräämällä puhelintasi. Puista kasvaa metsä, joka on juuri niin hyvinvoiva tai nuupahtanut kuin käyttäjänsäkin.

Hootsuite ja Everypost helpottavat kuvien ja päivitysten jakamista eri somekanavissa yhtä aikaa. Myös ajastustoiminnot. Harmi kyllä sovelluksissa ei toistaiseksi ole mukana Instagramia.

Viisi vinkiä, joiden avulla suoritat vähemmä somessa

1. Välillä voi myös soittaa. Laita Whatsapit ja Messengerit jäähylle ja paina reippaasti vihreää luuria.

2. Päätä, että tarkistat meilit ja somekanavat viimeisen kerran esimerkiksi iltakahdeksalta. Sen jälkeen ilta on läppäri- ja kännykkävapaa.

3. Kaikkia ei tarvitse vahdata. Rajaa someseurattavasi vain niihin, joiden päivitykset oikeasti kiinnostavat. Tällöin vältät ähkyn.

4. Pidä somelomaa, kun siltä tuntuu. Maailma ei kaadu siihen. Saatat yllättyä, miten vähän somessa tapahtuu, kun saat siihen hieman etäisyyttä.

5. Älä soimaa itseäsi, ainakaan jatkuvasti. Joskus vain pitää tarkistaa lempiblogi tai vastata kaverin viestiin saman tien. Avuksi ja iloksihan teknologia on luotu.

Tilaa Elle

Seuraa Elleä