Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Voi hyvin

Lue koko juttu

Hyvä olo on monen asian summa. Pelkkä liikunta ei riitä, mutta ei pelkkä terveellinen ravintokaan. Eivät myöskään molemmat yhdessä, sillä hyvään tasapainoon tarvitaan myös elämästä nauttimista. Liian tiukalla ja kurinalaisella elämällä ei saa kuin korvien välin kiristymään. En toki ole ravintoterapeutti tai life coach, mutta monia vääriä polkuja kokeilleena jotain aavistusta oikeasta suunnasta löytyy.

Ravinnolla on toki iso vaikutus hyvinvointiin. Sillä jos kropassa tuntuu huonolta, vaikuttaa se tietenkin myös korvien väliin. Katsoin Netflixistä pari kuukautta sitten dokumentin What the health ja päätin siltä makaamalta lopettaa lihansyönnin (pidin kuitenkin kalan mukana ruokavaliossa). Toki dokumentti on tieten tahtoen tehty provosoivaksi, mutta kun näkee lihansyönnin vaikutukset esimerkiksi suolistolle ja lihateollisuuden vaikutuksen tälle maapallolle, niin ei siitä ainakaan haittaa ole että miettii muitakin vaihtoehtoja. Ehkä tämä ei ole lopullinen ratkaisu, kuka tietää, mutta ainakin tähän asti se on tuntunut hyvältä.

Liikkumisessa tärkeintä on löytää itselleen se oikea liikunnan laji. Joillekin riittää kävelylenkki ja toinen tarvitsee rankempaa itsensä piiskaamista. Molemmat vaihtoehdot tekevät myös pääkopalle hyvää.

Vastapainona liikunnalle kannattaa muistaa lepo ja kehonhuolto. Venyttely ja erilaiset manipuloinnit auttavat lihasten ja rangan kireyksiin. Olen aloittanut kraniosakraaliterapian, joka toivottavasti auttaa selkäongelmiini, mutta ei siitä tällä erää sen enempää. Jokaiselle löytyy varmasti oma kehonhuoltomuoto, sillä tänä päivänä niiden kirjo on valtava. Jos kroppaa ei välillä päästä helpolla, niin pidemmän päälle se kyllä kertoo tarvitsevansa hoivaa. Joko hyvällä tai pahalla.

Alla vielä vinkkejä tuotteista, jotka ovat olleet itselleni pimeiden syksyaamujen pelastus. Vitamiinilisiä en ota B- ja D-vitamiinin lisäksi. Uskon, että kaiken muun saan (pääsääntöisesti) hyvästä ruokavaliosta.

Leggarit ja Toppi: Bjorn Borg
Lenkkarit: Superga
Huppari: Lidl by Heidi Klum

Elämässä pitää olla nautintoja. Osa niistä liittyy vahvasti herkkuihin. Itselleni erilaiset tummat suklaat ja hyvä punaviini ovat yhdistelmistä se kaikkein rakkain. Herkutellessakin voi tehdä joko parempia tai huonompia valintoja, eikä silti tarvitse tinkiä mausta. Raakasuklaaherkut voittavat karkin kuusi nolla. Myös maussa. Aina ei ollut näin, vedin parhaimmillaan karkkipussin illassa. Nyt olen ihan koukussa näihin Foodinin suklaalla kuorrutettuihin mulperi-marjoihin ja inkivääripaloihin. Pitäähän sitä johonkin olla riippuvuussuhde.

Olen jo parin vuoden ajan lisännyt aamukahviini kookosöljyä ja kurkumaa. Ja vaikka yhdistelmä voi kuulostaa makunsa puolesta vähemmän houkuttelevalta, niin nykyään kahvi maistuu pahemmalta ilman tätä tehokaksikkoa.

Vaihdoin kookosöljyn hiljattain runsaasti energiaa antavaan kapryylihappoon. Se on bullet proof kahvista tuttua MCT-öljyä tehokkaampi (aivo)energiabuusteri. Kapryylihappo on tosi hyvä energisoimaan myös ennen treeniä, sen nopean imeytymisen vuoksi. Sitä voi käyttää myös esimerkiksi salaateissa, mutta se ei kestä korkeita lämpötiloja.

Kurkuma taas on luonnon oma antioksidantti ja monien muiden myönteisten vaikutusten lisäksi se alentaa elimistön tulehdustiloja ja vahvistaa immuunijärjestelmää.

Teen noin kerran päivässä smoothien tai smoothie bowlin, jonne heitän sekaan milloin mitäkin. Näistä purnukoista saan kerralla todellisen terveyspommin. Ja vielä hyvänmakuisen sellaisen.

Parapähkinät on hyvä luonnollinen seleenin lähde. Foodinin parapähkinätahna on tehty ruoansulatukselle ihanteelliseen muotoon, jolloin sen ravinteet imeytyvät elimistöön helpommin. Ruokalusikallisesta saa jo päivän seleenitarpeen.

Luomulaatuinen Foodinin kookosmanna valmistetaan Jyväskylässä ja se sisältää vain ja ainoastaan kookoksen lihaa, ei siis lisättyä suolaa tai vettä. Voisin lusikoida tätä suoraan purkista, mutta useimmiten lisään sitä lusikallisen kaurapuuroon, jolloin lopputuloksena on kermainen ja täyteläinen herkku. Mannasta voi tehdä myös kookoskermaa laittamalla sitä blenderiin pienen nestetilkan kanssa.

Viherjauheet eivät makunsa puolesta ole suosikkejani, mutta sen avulla saa lehtivihreää, vitamiineja, hivenaineita ja antioksidantteja helposti. Yksi teelusikallinen sekoitettuna smoothieen ei onneksi vielä tuo suuhun sitä makua kuin söisi nurmikkoa.Kasvisruokailun vuoksi otin käyttöön myös proteiinijauheen. En halunnut keinotekoisesti valmistettua sokeripulveria, vaan aidoista raaka-aineista valmistettua kotimaista vastaavaa. Herajauhe ei nimestään huolimatta sisällä laktoosia, joten se sopii monelle vatsaongelmaiselle. Ihana vaniljan maku tekee kaikesta mihin sen sekoittaa hieman parempaa.

Katso myös pidempi juttu kurkuman ihmeellisistä vaikutuksista tästä.
Piilota juttu
Lue koko juttu

Kivannäköisissä ja mukavissa treenivaatteissa tulee paljon helpommin lähdettyä urheilemaan. Ja vaikka kuntoilu ei olekaan välineurheilua, niin oma perse ainakin nousee helpommin sohvasta kun saa pukea päälle jotain mikä sekä tuntuu, että näyttää hyvältä.

Ennen kaikki treenivaatteeni koostuivat mustista trikoista, mustista topeista ja mustista huppareista. Ja vaikka arkipukeutumiseni monesti noudatteleekin oheista linjaa, niin treenivaatteissa liikun aina vain pirteämpään ja värikkäämpään suuntaan.

Jostain syystä olen alkanut viettämään aikaa treenivaatteissa kotonakin. Väitän, että kaikki naiset riisuvat päivän vaatteet päältään viimeistään viisi minuuttia ovesta sisään astumisen jälkeen. Ja koska alastikaan ei viitsi olla, niin hyvät materiaalit, venyvät vyötärönauhat ja kauniit printit toimivat siinä sohvalla ihan yhtä lailla kun lenkkipolullakin.

Ja sitten on tietenkin viikonloppu, jolloin joskus voi laiskottaa. Hauskojen treenivaatteiden avulla voi ainakin näyttää siltä että olisi treenannut, jos vaikka jalka on edellisenä päivänä noussut jossain ihan muualla kuin treenipolulla.

Ylös, ulos ja treenivaatteet päälle.

Juoksuvaatteet Röhnisch

Juoksuvaatteet Röhnisch

Juoksuvaatteet Röhnisch

Treenivaatteet: Röhnisch
Lenkkarit: Adidas

Katso puolapuutreenipostaus tästä.

 

TallennaTallenna

Piilota juttu
Lue koko juttu

Hyvinvoinnista on tullut monelle kirosana. Nimenomaan sanasta “hyvinvointi”, joka nykyään melko kevyesti liitetään kaikkiin aihetta edes etäisesti liippaaviin asioihin. Varmasti jossain tuotekehitysputkessa on tulossa hyvinvointitupakka, josta voi vetää nikotiinin ohessa hönkäyksen minttua ja lehtikaalia sisuksiinsa.

Itse haluan uskoa parantaviin kristalleihin, vihersmootheihin ja meditaatioon. Sillä jotain niin kovin ihanaa on siinä ajatuksessa, että olisi itse oman hyvinvointinsa herra. Että edes jotain tässä kaoottisessa maailmassa olisi omassa kontrollissa.

Hyvinvointi on valitettavasti iso maailmanlaajuinen bisnes, jolla yritetään takoa rahaa joskus jopa ihmisten olosta välittämättä. Siksi mielestäni on entistä tärkeämpää tukea pieniä kotimaisia yrittäjiä, jotka haluavat oikeasti auttaa pientä ihmistä voimaan paremmin.

Pääsin toissaviikonloppuna viettämään täydellisesti räätälöityä Lifeness-viikonloppua Hangon uuteen kylpylään. Kahteen päivään kuului useita erilaisia kehoa helliviä treenejä, kuten lihaskuntotreeni rannalla, kehoa sisältä hellivä ja energisoiva Qi-Jong, sekä varsinkin meille selkävaivaisille ihanasti rankaa liikuttava movement. Jokainen treeni oli rakennettu niin, että kukin pystyi tekemään omalla tasollaan (ja halutessaan vähän yli).

Eräs lajeista kuitenkin etukäteen hirvitti. En ole uinut allasta päästä päähän pariinkymmeneen vuoteen. Enkä osaa sukeltaa pitämättä nenästä kiinni, minkä vuoksi joudun kertomaan tyttärelleni altaalla tekosyyn, että äiti ei sukella siitä syystä että hiukset muuttuvat vihreäksi. Säälittävää tiedän. Tällä kertaa tekosyyt eivät auttaneet. Uintivalmentaja Anne Hiltunen sai jopa tälläisen uimahalleja inhoavat tapauksen nauttimaan uimatreenistä. Ja se ei ole ihan vähän se.

Treenejä rytmittivät terveelliset lounaat ja oma suosikkini smoothie-bar, jossa pääsi itse rakentamaan oman lempismoothiensa valmiiksi leikatuista hedelmistä ja vihanneksista, sekä luonnonmukaisista proteiineista ja superfoodeista. Jos joku vain pilkkoisi kotonakin kaiken valmiiksi…

Eräs hienoimmista asioista oli myös uusiin upeihin daameihin tutustuminen. Illallisella juttu lensi kuin vanhoilla tutuilla ja tokihan hyvinvointiviikonloppuun kuuluu pari lasia viiniä ja pieni herkuttelu (näin halutessaan, ei pakollista). Sillä hyvinvointiakaan ei kannata ottaa liian vakavasti. Elämästä pitää nauttia ja se onnistuu parhaiten panostamalla itseensä.

Viikonlopun jälkeen lihakset olivat sopivan kipeinä, mutta kroppa täynnä uutta energiaa. Tuntui, että seuraava viikko meni duunissa kuin itsestään. Suosittelen.

Seuraava tapahtuma on 7.-8.10 Långvikissa. Jos kiinnostuit, niin lue lisää tästä.

Smoothie bar meets Qi-Jong. 

Hanko Spa ja Erika Naakkaa sparraava Anne.

Salmon bowl, Movement ohjaaja ja Hankoon (vauhdikkaasti) kuljettanut laina-Hyundai, kiitos Esa ;)

Uudet, freesit treenikamat ja rentoutumishetki Spassa.

Lue lisää Lifeness
Kaikki treenikamat: Röchnisch

Uimapuku: Halla X Halla

 

TallennaTallenna

Piilota juttu
Lue koko juttu

Urheilu on aina ollut osa elämääni. Joskus isompi ja joskus pienempi, mutta se on ollut aina osa sitä. Ennen vanhaan veren maku suussa, mutta viime vuosina hellempinä muotoina. Mitä en olisi itsestäni ikinä uskonut. Ehkä ikä tekee tehtävänsä myös positiivisessa mielessä.

Vaikka liikunta onkin omalle kropalle itsestäänselvyys, niin sallin itselleni vapaapäivät hymyssä suin. Mailaa puristamalla kun ei yleensä synny mitään hyvää. Usein sanotaan, että pitää vain lähteä treeneihin, vaikka ei kiinnostaisikaan. Olen sitä mieltä, että jos sohva kutsuu, sen huutoon pitää vastata. Levon merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa.

Oman lajin löytäminen on myös ensiarvoisen tärkeää. Ei kukaan jaksa lähteä päivästä toiseen harrastuksen pariin, josta ei oikeastaan niin kovin välitä. Jos joutuu pakottamaan itsensä treeneihin, ei siitä luultavasti pitkällä aikavälillä saa muuta kun kurtut kulmien väliin. Se mikä sopii äidille, ei välttämättä sovi tyttärelle. Nimimerkillä “millä saisin tyttäreni pitämään jalkapallosta”.

Perusjooga on itselleni hieman liian rauhallista, mutta Hot Body Balance on iskenyt kuin Mayweather McGregoria. Jos jostain lajista saa hyvän ja seesteisen olon, mutta silti kunnon hien pintaan, niin se on tämä. Siinä sivussa tankofitness pitää pintansa toisena suosikkinani. Suosittelen kaikkia kokeilemaan. Myös miehiä. Lasken liikunnaksi myös satunnaisen pyöräilyn töihin. Matka ei ole pitkä, mutta who cares, treeni se on pienikin treeni.

Olen löytänyt oman balanssini ja siitä puuttuu kokonaan esimerkiksi punttisali ja lenkkeily. Lihaskuntoa voi harjoittaa niin kovin monella tapaa, ja punttien nostaminen on vain yksi niistä. Ja urheilua se on muuten penkkiurheilukin. Toissapäiväisen Suomi-Ranska ottelun lopussa syke oli korkeammalla kuin vuosiin.

Kuvat: Mona Salminen
Treeniasut: Röhnisch

TallennaTallenna

Piilota juttu
Tilaa Elle

Seuraa Elleä