Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Voi hyvin

Lue koko juttu

Treenaaminen ei enää ole sellaista pakkopullaa mitä se joskus on ollut. Kehonhuolto on syrjäyttänyt suorittamisen ja rentous kireyden.

Nyt voin jopa mennä kevyelle kävelylenkille tai venytellä vain television edessä. Joskus asia ei ollut näin. Jos treenin jälkeen ei ollut verenmaku suussa, oliko sitä edes tehnyt mitään. Jos seuraavana päivänä rappuset eivät tuottaneet vaikeuksia, niin harjoittelu oli ollut turhaa.

Valitettavasti sellainen treenaaminen jättää kroppaan jälkensä. Toki myös hyvässä, mutta leikatut nilkat ja murtunut selkä eivät koskaan tule olemaan entisensä. Sijoiltaan mennyt leuka ja sydänlihastulehduskin kertovat karua kieltään siitä, että joskus on hyvä antaa itsensä ottaa hieman iisimmin. Jopa kilpaurheilussa.

Olen vasta nyt viime vuosina löytänyt rauhallisempia, ei kilpailullisia lajeja, kuten hot joogan ja venyttelyn. Lajeja, joissa ei voi kilpailla ketään muuta kuin itseään vastaan. Lajeja, joissa pitää keskittyä omaan kroppaansa ja sen toimintaan.

Nyt kun ilmat alkavat parantumaan, niin uskallan jopa lähteä luontoon. Metsässä liikkumisessa tulee käytettyä eri lihaksia kuin tasaisella asfaltilla tai pururadalla. Tasapaino paranee ja happea saa jopa ihan aivoihin asti. Ehkä voi jopa bongata oravan tai joutsenen. Kuinka ihanan zeniä.

Toki näiden rinnalla pysyvät punttisali ja tankotanssi. Ei koira karvoistaan ihan kokonaan pääse ja kauhun tasapaino pitää säilyttää edes jollain tapaa. Eikä se kilpailuvietti minnekään katoa, mutta yritän ohjata sitä nykyään hieman eri suuntaan. Itselleen voi olla armollinen, ja pitää silti kropan lisäksi myös pääkopastaan huolta.

Treenivaatteet: Björn Borg (gifted)
Lenkkarit: New Balance 

Piilota juttu
Lue koko juttu

Tällä hetkellä ei ole juuri mitään vaatteita, joita valitsisin mieluummin päälleni kuin treenivaatteet. Toki esimerkiksi pukeutuminen Gucciin päästä varpaisiin menisi niiden edelle, mutta sitä varten pitäisi myydä auto. Eikä Guccin vaatteet päällä voisi luonnollisestikaan kävellä mihinkään, joten palataan takaisin treenivaatteisiin.

Joskus on hauska vain näyttää siltä kuin olisi treenannut. Vetää päälleen lenkkipolulta tutut vaatteet ja lisätä poskiin hieman “ulkoilun” punaista. Legginsit voittavat kaikki muut alaosat kuusi nolla. Joustava, leveä vyötärönauha, joka vetää vatsaa sisään ja tuntuu silti pehmeältä. Lenkkarit, joilla ehtii kävellä päin punaisia jäämättä auton alle. Treenitoppi, joka antaa ryhtiä yläkerralle ja tuntuu kaiken lisäksi mukavalta.

Siksi se miltä treenivaatteet näyttävät on tullut entistä tärkeämmäksi. Ne sopivat niin löhöilyyn kuin kaupungillekin. Niitä voi myös yhdistää myös muuhun arkipukeutumiseen, esimerkiksi Vetements on tehnyt rennoista gollegeista salonkikelpoisia ja nyt niitä löytyykin jokaiselta itseään kunnioittavalta muotitalolta. Ja vaikka varsinkin leggarit ovat saaneet oman osansa muotikriitikoiden paheksunnasta, niin who cares.

Niin ja toki treenivaatteita voi käyttää myös treenaamiseen. Alla pari omaa suosikkia molempiin tarpeisiin.

Loungeasu / Paita ja leggarit: Björn Borg, Lenkkarit: Ecco
Juoksuasu / Asu: Röhnisch, Lenkkarit: New Balance

Piilota juttu
Lue koko juttu
Kaupallisessa yhteistyössä: MINI / Laakkonen
Viikonloppu tuntuu paljon pidemmältä jos lähtee jonnekin. Vaikka se jonnekin olisi ihan lähelle.
Olen aina ollut autonaisia. En sillä, että tietäisin autojen teknisistä ominaisuuksista mitenkään kovin paljon, mutta fiilistellyt ajotuntumaa, designia ja vauhtia. Minulle tärkeintä autossa on se miltä se tuntuu, ja toiseksi tärkeintä se miltä se näyttää. Teknisellä jargonilla ei ole minulle mitään väliä, kunhan autossa on sitä jotain.
Sain viikonlopuksi käyttööni uuden Mini Countrymanin. Peli toimii hienosti myös lapsiperheessä, sillä takapenkillä on enemmän tilaa kuin keskikokoisessa maasturissa. Minin muotokieli on aina miellyttänyt omaa silmää. Design on kaunista ja tunnistettavaa.
Auto tuntui ihan omalta, ulkonäöstä riippumattomistakin syistä. Itselläni ei ole se kaikista kevyin kaasujalka, joten haluan, että auto liikkuu. Menon pitää olla myös mukavaa. Tällä pelillä ei onneksi ollut mukulakivillä pelkoa siitä, että paikat tippuvat hampaista, sillä meno oli todella tasaista ja sujuvaa.
LIFENESS @ LÅNGVIK
MINI vei kaksi arjen karkulaista viettämään LIFENESS Defence & Dynamic -viikonloppua Långvikiin. Mikä ihana kokonaisvaltainen konsepti. Lifeness-tapahtuma on aktiivinen ja samaan aikaan todella rentouttava irtiotto arjesta. Mieli lepää kun pitää keskittyä vain siihen kaikista olennaisimpaan eli hetkeen. Ja kroppa toimii, kun sitä koko ajan liikuttaa. Kännykkäkin sai olla koko viikonlopun ihan omassa rauhassaan. Harvinaista herkkua.
Viikonlopun ohjelma oli erittäin tiivis. Sen teemana olivat kamppailulajit ja eritoten itsepuolustus. Combat-Academyn ohjaajat vetivät lauantaina kolme eri (Systema, Karate ja Wing Tsun) treenisettiä. Monipuolisia harjoitteita sekä tehokasta aivojumppaa. Löysin ihan uusia liikkeitä – ja lihaksia. Kaikki aktiviteetit tehdään oman kunnon mukaisesti, joten treenit sopivat hyvin kaikille peruskunnon omaaville naisille sekä miehille.
Lauantaina treenien välissä ehdimme kuulla luennon vitamiineista ja ainakin itseäni yllätti, että suurin osa tablettien vitamiineista ei imeydy, vaan tulee suoraan läpi. Vitamiinit pitäisi nauttia luonnollisemmin, ruoanomaisempana. Yksi hyvä keino on Joy of Northin kotimaiset, käsinpoimitut, kuivatut marjat.  Ne toimivat loistavasti esimerkiksi puuron tai jogurtin päälle. Marjoihin ei ole lisätty yhtään sokeria ja ravintoaineet ovat 97%:sesti tallella. Toimii testatusti hyvin myös lasten makuun.
Treenien välissä juotiin terveelliset smoothiet, mutta miten hauskalla tavalla toteutettuna. Keittiön tasolle oli katettu valmiiksi paloiteltuna kaikki hyvää tekevät herkut, joista sai itse rakentaa omannäköisen tee-se-itse-smoothien. Omastani tuli kauniin ruskea, mutta seuraavalla yrityksellä, ja ystävän avustuksella löytyi ihan huikean raikas resepti (laitan sen jakoon tässä joku päivä).
Päivän päätteeksi iIlallisella piti tietenkin ottaa pari lasia viiniä ja suklaata, sillä kaikessa pitää olla tasapaino mukana. sänkyyn kaatuessa poski ehti tuskin edes koskea tyynyä, kun olin jo unessa.
Seuraava päivä alkoi aamubrunssilla ja dynaamisella jooga-pilates tunnilla. Pilots-konseptin vetäjä Rosa Nenonen piti luennon onnellisuudesta ja itsetuntemuksesta. Sen jälkeen harjoitettiin vielä kehonhuoltoa ja -hallintaa. Toiminnantäyteinen viikonloppu vei todella tehokkaasti kehon ja mielen pois arjen asioista. Suosittelen lämpimästi.

Viikonlopun jälkeen kotiin ajaessa tuli fiilis, että voisi vielä jatkaa matkaa vähän pidemmälle, mutta kahden karkulaisen tie vei kiltisti kotiin. Ja valitettavasti jouduin palauttamaan autonkin takaisin.
Kiitos Helille ihanasta viikonlopusta.
Jos et usko, kokeile itse. Varaa koeajo ja tee oma pieni MINIReissu.
Seuraavana inspiroivalle MINIreissulle lähtee Inka ja kaikki aiemmat MINIreissut löydät täältä. 
Piilota juttu
Smoothiet ovat niin viime vuotta, mutta senkin uhalla laitan yhden suosikkiversioni jakoon. Tämä superjuoma on oma mukaelma netin kätköistä löytyneistä resepteistä.
Lue koko juttu

Energiaa lasillinen sisältää noin 320 kaloria, joten ihan kevytherkusta ei ole kyse. Puolustukseksi sanottakoon, että tämä taikajuoma sisältää hyviä rasvoja, kuituja vatsalle, omega 3:sta, kaliumia, kalsiumia rautaa, E-vitamiinia sekä magnesiumia. Ja se sopii sekä kasvissyöjälle, että gluteiinia välttäville.

Esimerkiksi ennen treeniä juoma on ihan loistava energiapommi. Itse käytän sitä kuitenkin enimmäkseen herkutteluun. Smoothie maistuu jotenkin suklaalle, vaikkei sitä juomassa yhtään olekaan. Ei ehkä kaikista kaunein, mutta maussa korvaa sen minkä ulkonäössä menettää.

Kyseisen smoothien tekoon tarvitaan tarpeeksi tehokas tehosekoitin, jotta lopputuloksesta tulee samettisen pehmeä. Itselläni on RAW Pro x1800, jonka hevosvoimat riittävät vaikka pikku kivien murskaamiseen (älä kuitenkaan kokeile).
Ohjeet alla ja ei kun nauttimaan.

1 lasillinen herkkusmoothieta:
Riisi- tai kookosmaito 1,5dl
3 taatelia
1 rkl mantelivoita (almond butter)
1rkl pellavarouhetta
1 pakastettu banaani
+ proteiinijauhetta (jos haluaa)
Piilota juttu
Tilaa Elle

Seuraa Elleä