Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Lupaava kotimainen vaatemerkki Hálo ammentaa Lapin luonnosta

04.05.2017

Hálo-merkin vaatteita on vilahdellut viime vuoden lopusta alkaen suomalaisten julkkisten yllä, mutta kaksikko merkin takana on pysynyt salaisuutena. Merkin perustajat ovat kotimaisen muodin konkarit Marta Valtovirta ja Jukka Puljujärvi.

Torstaina 4.5. lanseeratun Hálo-vaatemerkin takana on muotialalla pitkään työskennellyt kaksikko: myynnin ja markkinoinnin ammattilainen Marta Valtovirta sekä suunnittelija Jukka Puljujärvi. Merkki itse kirjoittaa nimensä hálo, pienellä h-kirjaimella. Hálo tähtää suoraan kansainvälisille markkinoille, ja sen erikoisuus on Lapin luonnosta ja taiteilija Reidar Särestöniemen taiteesta ammentaminen.

Hálon uniikkeja asuja on nähty ennen lanseerausta muun muassa artisti Jenni Vartiaisen ja Ellen päätoimittajan Taru Marjamaan yllä. Tapasimme Marta Valtovirran ja kysyimme hänen vinkkinsä siihen, miten muotialalla lyödään läpi.

Vinkkisi muotialalle haluavalle?

Huipulle ei voi oikaista. Ota nöyrästi vastaan mikä tahansa työ, joka vie sinua lähemmäksi päämäärääsi. Norsunluutornista käsin on vaikeaa johtaa, jos ei ymmärrä kokonaisuutta, eikä tiedä mitä käytännön työhön kuuluu. Äitiäni lainataksani: Ne jotka eivät ota riskejä, eivät juo samppanjaa.

Hálo-nimi viittaa pohjoisen valoilmiöihin kuten revontuliin, kaamokseen ja yöttömiin öihin. Kampanjakuvissa nähdään kansainvälistä mallinuraa tekevä Anna Nevala.

Millainen oli oma polkusi?

Otin rohkeasti yhteyttä Minna Parikkaan ja olin hänen ensimmäinen harjoittelijansa vuonna 2008. Samaan aikaan iski lama, eikä muotialan työpaikkoja ollut avoinna harjoittelujakson jälkeen.

Päädyin toiselle alalle, kunnes 2011 aloitin Ivana Helsingin myymäläpäällikkönä ja vedin Jumpin-haalarimerkkiä Suomessa. Sitten Ivana Helsingin Pirjo Suhonen tarjosi minulle tuottajan hommia. Aloin tehdä Ivanalle markkinointia ja myyntiä ja pääsin tekemään muun muassa New Yorkin muotiviikkojen näytöksiä. Myöhemmin ryhdyin hoitamaan myös esimerkiksi Finskin, Katri Niskasen ja Vimman myyntiä.

”Mikään merkki ei ole puhtaasti keskittynyt Lapin ja pohjoisen monimuotoisuuteen ja hienouteen”, kertoo Kittilän Puljusta kotoisin oleva suunnittelija Jukka Puljujärvi.

Mitä teet nyt?

Vuoden alusta olen keskittynyt oman Hálo-vaatemerkin tekemiseen sataprosenttisesti. Tutustuin merkin toiseen perustajaan, suunnittelija Jukka Puljujärveen, kun olimme molemmat Ivana Helsingillä töissä. Aluksi heitimme läppää omasta merkistä, mutta vitsi muuttui kuitenkin totisemmaksi. Mietimme miksi me emme voisi luoda kansainvälisesti menestyvää brändiä: Jukka on suunnittelija, minulla on hyvät kontaktit ja olemme molemmat toimineet menestyneiden vaatemerkkien taustalla vuosikausia.

Nimet Hálo-vaatemerkin takana ovat Jukka Puljujärvi ja Marta Valtovirta.

Mikä on Hálon erikoisuus?

Vahva bränditarina ja vuodenaikojen mukaan muuntautuva mallisto, jota myydään ympäri vuoden yhtä aikaa. Ja tietenkin omaleimainen pohjoisesta inspiroitunut kuosimaailma.

Hálo on saanut yksinoikeuden taiteilija Reidar Särestöniemen persoonalliseen taiteeseen, mikä näkyy nyt lanseeratun malliston printeissä.

Hálon mallisto tulee myyntiin 4.5. merkin omaan verkkokauppaan ja myöhemmin valikoiduille jälleenmyyjille.

 

Lue myös:

Tältä näyttää suomalainen sisu – katso inspiroivat muotikuvat!

Kaupunkiverkkarit ovat nyt trendikkään pukeutujan ykkösvalinta

Trendikkään pukeutujan vaatekaapista löytyvät nämä 7 kotimaista

 

Teksti
Kuvat Hálo ja Anni Nissi
Tilaa Elle

Seuraa Elleä