Tämä sivu käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
OK

Näin tunnistat laadukkaan ihonhoitotuotteen

20.07.2017

Selvitimme, mikä kosmetiikassa maksaa. Tässä ovat takuuvarmat kosmetiikkalöydöt.

1. Raaka-aineet

Varta vasten tuotesarjalle kehitetyt eksoottiset ainesosat nostavat nopeasti ihonhoitotuotteen hinnan korkeaksi. Yritykset kehittävät jatkuvasti uusia tehoaineita, jotka vaikuttavat ihon ulkonäköön. Näiden toimivuus täytyy tutkia ja todistaa kalliilla kliinisillä testeillä. Markkinoilla on kuitenkin myös paljon tuotteita, jotka hyödyntävät jo ajat sitten toimiviksi todistettuja klassikkotehoaineita, kuten C-vitamiinia, retinolia tai hyaluronihappoa. Se, miltä tuote tuntuu iholle levitettäessä määrittää usein mielikuvamme tehosta, jopa enemmän kuin sen aikaansaamat tulokset. Tuntumaan taas vaikuttaa yksittäisiä raaka-aineita enemmän niiden muodostama kokonaisuus.

Pro-vinkki: Enemmän ei aina ole tehokkaampaa. Vaikka tuote sisältäisi kymmenen kertaa enemmän hyaluronihappoa kuin kilpailijansa, ei teho välttämättä ole parempi, sillä ihon kyky sitoa tehoainetta on rajallinen.

Dermosilin Night Cream Retinol saa ihon ikääntymistä näkyvästi ehkäisevän tehonsa jo vuosikymmeniä ihonhoidossa käytetystä retinolista. 8,40 e.

Lieracin Premium Elixir sisältää muun muassa mustien kukkien uutetta sekä erilaisia ravitsevia ainesosia, jotka on kehitetty ehkäisemään kaikkia näkyviä ikääntymisen merkkejä. 125 e.

 

Tiesitkö, että monet kilpailevien sarjojen kosmetiikkatuotteet valmistetaan samoilla suurilla tehtailla? Ne saattavat myös sisältää samoja raaka-aineita ja vaikutusmekanismeja, vaikka ovat keskenään aivan eri hintaisia.

 

2. Tuoksu

Kun Ranskassa luodaan käsityönä parfyymi yksinoikeudella tietylle tuoteperheelle, se luonnollisesti maksaa mansikoita verrattuna suoraan alihankkijan hyllystä ostettuun perustuoksuun. Tuoksun vaikutusta tuotteen kokonaishintaan on lähes mahdoton arvioida, sillä määrällisesti tuoksuvia ainesosia ei tarvita paljon. Sen sijaan tuotekehitystyö, jossa varmistetaan tuotteen miellyttävä tuoksu, saattaa kestää jopa kuukausia. Tuoksuton tuote ei välttämättä ole halvempi, sillä tuoksuttomuutta on vaikea saavuttaa. Tuoksuttomassakin tuotteessa raaka-aineiden luonnollista tuoksua voi neutraloida ja peittää muilla ainesosilla. Laadukas tuote tuoksuu miellyttävälle, muttei liian voimakkaasti.

Pro-vinkki: Tuotetta valitessa kannattaa kiinnittää huomiota sen tuoksuun iholla, ei vain purkissa. Tuote reagoi ihon lämpöön, joten todellisen tuoksun tunnet vasta levittämällä sitä esimerkiksi kämmenselälle.

Urtekramin No Perfume -päivävoide on harvinaisuus tuoksuttomien tuotteiden joukossa: 
se tuoksuu puhtailta raaka-aineilta, 
ilman lisättyjä hajusteita. 10 e.

Clarinsin Extra Firming Mask -naamion luksustuoksu on osa 
ylellistä käyttökokemusta. 76 e.

 

3. Teknologia

Tutkimustyön tarkoitus on selvittää uusia keinoja, jotka parantavat näkyvästi ihon kuntoa. Esimerkiksi erilaiset molekyylit, yhdisteet, probiootit ja kantasoluteknologia ovat kehitysaskeleita, joiden ottamiseen isot ihonhoitovalmistajat käyttävät laboratorioissaan miljoonia euroja. Koostumusten kehittäminen tekee tuotteista miellyttävän tuntuisia ja helppoja käyttää. Ihonhoitoteknologian kehittäminen on kallista, joten uusimmat innovaatiot tuodaan poikkeuksetta luksussarjojen tuotteisiin. Usein kuitenkin samat, patentoidut teknologiat otetaan vähitellen käyttöön myös valmistajan edullisemmissa tuotesarjoissa.

Pro-vinkki: Maailman suurimmat kosmetiikkavalmistajat omistavat kymmenittäin brändejä. Kun tiedät, minkä konsernin tuote uusi, kiinnostava 
innovaatio on, voit halutessasi 
odotella sen jalkautumista saman valmistajan edullisempiin brändeihin.

L’Oréal-konserniin kuuluva Lancôme on kehittänyt ihonhoitotuotteissa hyödynnettäviä probiootteja, joiden teho on tuotu Advanced Genifique Youth Activating -seerumiin. 80 e.

L’Oréalin omistaman apteekkikosmetiikkamerkin Vichyn Slow Age -päivävoide ammentaa myös tehonsa probiooteista, edullisempaan hintaan. 35 e.

Nestemäinen, 50-kertoiminen La Roche-Posayn Anthelios XL Fluide ei jätä iholle valkoisia jälkiä vaan imeytyy hetkessä ja jättää ihon raikkaaksi. 19,50 e.

Suojakerroin 50 ei tee Chanelin Sublimage La Protection UV -voiteesta paksua, sillä pitkälle kehitelty koostumus on saatu ylellisen pehmeän ja miellyttävän tuntuiseksi. 120 e.

 

Suojakertoimelliset tuotteet ovat hyvä esimerkki siitä, miten teknologia voi vaikuttaa tuotteen hintaan ja tuntuun. Mitä hienostuneempi aurinkosuojaraaka-aine tuotteessa on, sitä ohuempi ja miellyttävämpi koostumus siihen saadaan.

 

4. Pakkaus

Lasi maksaa enemmän kuin muovi. Purkki maksaa enemmän kuin tuubi. Erikoiset levitys-
mekanismit, pumput ja pipetit lisäävät sekä pakkauksen 
hintaa että valmistuskuluja. Toki ne ovat tuotteessa tarkoituksella: esimerkiksi seerumin koostumus saattaa muuttua, kun se pumpataan ulos uniikista annostelijasta. Näin tuote myös säilyy pidempään ja saavuttaa parhaan tehonsa vasta, kun se tulee ulos pakkauksesta. Mikäli tuotetta valmistetaan samoja pakkauksia käyttäen satoja tuhansia kappaleita vuodessa, jää pakkauksen hankintakulu valmistajalle suhteessa pieneksi. Edullinen pakkaus ei tarkoita, etteikö tuote voisi olla laadukas.

Pro-vinkki: Jos haluat pihistää, valitse tuote, jossa ei ole lainkaan ulkopakkausta, kuten pahvia, sellofaania tai koristeellista laatikkoa. Vaikka materiaalit eivät olisi kalliita, ne vaativat silti yhden työvaiheen lisää.

NiveaN Daily Essentials -päivävoide on pakattu kustannustehokkaasti muovituubiin. 6 e.

Tyylikkääseen designpurkkiin pakattu SensaiN Cellular Performance Cream -hoitovoide viestii laadukkuudesta jo ulkomuodollaan. 131 e.

 

Jos päätät satsata kalliiseen, kauniisti pakattuun ihon-hoitotuotteeseen, säilytä sitä näkyvällä paikalla kylpyhuoneessa ja nauti pakkauksen ulkomuodosta yhtä lailla kuin sisällöstä.

 

5. Brändi

Brändi tarkoittaa lisäarvoa, jota sarjan nimi, mainoskasvo ja myyntiympäristö tuovat tuotteeseen. Designerbrändien ihonhoitotuotteet eivät automaattisesti ole korkealaatuisia vain siksi, että niiden takana on tunnettu bränditalo. Aivan kuten kallis designvaate saattaa olla tehty akryylista, voi kosteusvoide osoittautua vain kalliiksi silikoniseokseksi. Brändistä kannattaa maksaa silloin, kun se edustaa itselle merkityksellisiä arvoja kuten eettisyyttä, kotimaisuutta tai ylellisyyttä. Sen sijaan tuotteen tehoa ja laadukkuutta brändinimi ei takaa.

Pro-vinkki: Tuote, josta kuulet hyvää ja luet ylistäviä arvosteluja, on todennäköisesti oikeasti toimiva. Käyttäjien kokemuksia 
brändit eivät voi ostaa kuten mainontaa.

Estelle & Thildin Super Bioactive Extra Rich -päivävoide on luonnonkosmetiikkaa arvostavan valinta. 50 e.

Suomessa valmistettu Lumenen Klassikko Virkistävä Kasvovesi hyödyntää suomalaisen lähdeveden tehon. 5 e.

Lue myös:

Ellen kauneustoimitus etsi: 9 meikkilöytöä ketjuliikkeistä

Kauneustrendi: 4 x täydellinen iho

Kolme vinkkiä, joilla saat silkinpehmeän ihon

 

Teksti
Kuvat MORTEN QUALE STUDIO ja Fabian Björk
Tilaa Elle

Seuraa Elleä